Mediahuis Connect gaat voor viewability based tarieven

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis Connect kiest voor een online tarifering gebaseerd op viewability. De regie komt hiermee tegemoet aan het toenemend belang van visibiliteit als parameter om online campagnes te evalueren.

Voor het bepalen van de nieuwe online prijszetting bracht Mediahuis Connect de viewability van de verschillende formaten op haar nieuwssites in kaart. Hiervoor deed het een beroep op de MOAT technologie die op haar beurt de IAB richtlijn voor viewability als uitgangspunt gebruikt (50% van de pixels minimaal 1 seconde in beeld).

Over alle nieuwssites heen (standaard.be, nieuwsblad.be, hbvl.be, gva.be en lavenir.net) behaalt Mediahuis Connect een gemiddelde viewability rate van 78,5%. De Sticky Ad behaalt een viewability score van 94%, gevolgd door de Half Page (80%), de Medium Rectangle (79%) en de XL Leaderboard (70%).

Naast viewability houdt Mediahuis in haar nieuwe tarifering ook rekening met de impactscore van elk formaat. Deze score wordt berekend op basis van de data bekomen uit de impactbarometers Connectometer en CSI.

Valérie Poncelet, Yield Manager Mediahuis Connect: “Met onze vernieuwde digitale prijzenpolitiek willen we adverteerders helpen om online advertentieformaten beter onderling te kunnen vergelijken. Grotere formaten leveren namelijk niet noodzakelijk betere resultaten op. Uitgangspunt is dan ook een CPM-tarief dat een weerspiegeling is van zowel de viewability als de impactscore van een formaat. Het gemiddelde tariefniveau blijft ongewijzigd. Alleen kan de adverteerder nu gaan sturen in functie van de visibiliteit van een bepaald formaat”.

De nieuwe digitale tarifering is van toepassing sinds 1 januari 2017 voor alle nieuwssites, met uitzondering van online video advertising. Een 100% viewability garantie is mogelijk mits toeslag.