Marketingboek in de kijker: Pieter Ballon – Smart Cities (big, small, long, realtime, open en linked data)

FacebookTwitterLinkedIn

Hoe ziet de ideale stad eruit binnen tien jaar? Hoe slim zijn onze Vlaamse en Nederlandse steden vandaag al? Moeten we bang zijn voor de stad van de toekomst?

 

Al deze vragen worden beantwoord in het boek Smart Cities over hoe technologie onze steden leefbaar houdt en slimmer maakt. Auteur Pieter Ballon is communicatiewetenschapper en historicus. Hij is professor aan de VUB en directeur bij iMinds, waar hij verantwoordelijk is voor de Smart City-activiteiten in Vlaanderen en Brussel.

 

Wat enkele decennia geleden nog sciencefiction leek, is vandaag werkelijkheid. Slimme horloges en camera’s, sensornetwerken en drones vinden stilaan hun plaats in het alledaagse leven. Ze gebruiken de kracht van ICT om onze mobiliteit, energievoorziening, stadsbeleving en veiligheid grondig te verbeteren.

 

Maar zijn die vernieuwingen alleen maar positief? Hoe kunnen we steden leefbaar houden nu ze groter en moeilijker te beheersen worden dan ooit tevoren? Hoe weeg je pakweg de nood aan veiligheid af tegenover die aan privacy? Dit boek beschrijft hoe technologie ingrijpt in ons stadsbeeld, wat daarbij verkeerd kan gaan, en wat we kunnen doen om horrorscenario’s te voorkomen.

 

Vaak spreekt men van big data, maar het gaat om meer dan dat. Pieter Ballon wil het ook hebben over small data, long data, realtime data, open data en linked data.

 

Smart Cities toont aan dat we een balans moeten vinden tussen de mogelijkheden en valkuilen die technologie met zich meebrengt, en welke modellen we het best volgen. Daarbij biedt het een multidisciplinaire insiderskijk op de ontwikkelingen die op ons afkomen, van architectuur tot dagelijks leven, mobiele applicaties en slim stadsbeleid.

 

Het boek inkijken en kopen kan via de website van uitgever LannooCampus.