Lancering van code omtrent reclamedeontologie specifiek voor de detergentensector

FacebookTwitterLinkedIn

De detergentensector in België beschikt voortaan over een eigen code voor reclame en marketingcommunicatie. Opzet van de sector is op vrijwillige basis een kader te scheppen voor beweringen (claims) betreffende detergenten en onderhoudsproducten, dit met de bedoeling de kwaliteit van de markt te verbeteren en greenwashing te bestrijden. Deze code werd opgesteld door Detic, in samenwerking met het Communicatie Centrum. Zij vormt een referentie voor de Jury voor Ethische Praktijken en dient tegelijk als ‘guidance’ voor bedrijven.

Detic en het Communicatie Centrum publiceerden vandaag een sectorcode voor ethische reclame, specifiek voor de detergentensector.

Met de invoering van deze code wil de detergentensector een vrijwillig kader scheppen om de deontologische grenzen af te bakenen, die gelden voor marketingcommunicatie voor huishoudelijke detergenten en onderhoudsproducten. De Code dient ook als guidance voor de bedrijven en voor het vastleggen van ethische beginselen, die borg staan voor eerlijke concurrentie tussen de bedrijven, rekening houdend met de sectorale eigenheden van de detergentensector. De code bestrijkt ook online digitale marketingcommunicatie.

Hoofdopzet van de code is bij te dragen tot de instandhouding van een gezonde markt waarop geen plaats is voor oneerlijke reclame- en communicatiepraktijken. Ook wil het de strijd aangaan tegen greenwashing.

De opstelling van een code voor ethische reclame specifiek voor de detergentensector vormt een primeur in Europa, en kadert in de dynamiek van de Green Deal van de Europese Unie, in het bijzonder wat milieubeweringen betreft. Bij de opstelling van de code heeft Detic een beroep kunnen doen op de expertise van het Communicatie Centrum.

Deze code is met onmiddellijke ingang van toepassing en vormt één van de hulpmiddelen die de Jury voor Ethische Praktijken (JEP) gebruikt om reclame te beoordelen, bijvoorbeeld wanneer door een adverteerder, een reclamebureau of een medium advies gevraagd wordt vóór de uitrol van een campagne, of wanneer tegen een reclame klacht ingediend wordt door derden.

De code vindt u ook op de website van de JEP.