Interview WebTomorrow: Hoe moeten CMO`s omgaan met de veranderingen in media & marketing?

FacebookTwitterLinkedIn

Ooit hoofd van Brand Management van Belfius, op een bepaald moment directeur van Marketing Magazine Media (Febelmag), maar vandaag partner van SiF: dat is Dirk Schyvinck. In dit interessant interview heeft hij het over de toekomst van marketing en media.

 

Dirk, hoe zie jij de toekomst van marketing en media?

Dirk: “De toekomst is digitaal, punt. Daar valt niet meer aan te twijfelen. En wie digitaal zegt, zegt ‘schaal’, zegt ‘businessmodel’, zegt ‘algoritme’, zegt ‘data’, zegt ’technologie’ enzovoort. Allemaal thema’s die op WebTomorrow aan bod komen en die elk op zich voor de marketeer een enorme uitdaging  worden. Wat er uiteindelijk voor zal zorgen waardoor de rol van een marketeer er volledig anders gaat uitzien ’tomorrow’. Dus je bent maar beter mee!”

 

Hoe moeten CMO`s – volgens jou als expert in media en marketing – omgaan met deze veranderingen?

Dirk: “CMO’s zijn altijd al de aandragers en aanjagers van verandering geweest voor merken en binnen de bedrijven zelf. De innovatie die technologie met zich meebrengt, is echter van een ander kaliber. Ze drukt quasi altijd op het businessmodel en niet alleen op het marketingmodel. Het wordt een verandering van én voor de gehele onderneming en niet alleen voor marketeers of adverteerders. CMO’s hebben dus een enorme kans om die innovatie ook ver buiten hun klassieke comfortzone mee op gang te brengen. Maar ze moeten uiteraard wel met kennis van zaken optreden als ze niet door een CTO willen worden weggespeeld.”

 

Data, technologie, consumentengedrag kenden afgelopen jaren stuk voor stuk gigantische shifts. Hoe moeten marketeers daarmee omgaan?

Dirk: “Elke business gaat uiteindelijk over de manier waarop mensen omgaan met verandering. Marketing is met name een kwestie van mensen die producten of services kopen, gebruiken, delen enzovoort. En ze zullen dat morgen doen in een ander economisch ecosysteem en vanuit een andere realiteit, die misschien deels virtueel zal zijn en waar de ‘klant’ meer dan ooit deze realiteit naar eigen hand kan zetten. Marketeers zullen dan ook met andere vakdomeinen moeten omgaan en in hun skills integreren. Service design, UX en consorten, dat in combinatie met smart data-mining zijn slechts enkele vaardgiheden die op het lijstje van de marketeer moeten staan.”

 

Bron: webtomorrow.gent