Schibsted Media Group, een technologie-gedreven mediabedrijf

FacebookTwitterLinkedIn

Op WebTomorrow dat afgelopen donderdag (16 juni 2016) plaatsvond in Flanders Expo in Gent, bracht Fredric Karén (hoofdredacteur van Svenska Dagbladet) een interessante presentatie over de digitale transformatie binnen Schibsted Media Group.

 

Schibsted Media Group staat samen met het Duitse Axel Springer bekend als voorlopers in de digitale transformatie binnen de mediasector. Het bedrijf is vooral bekend omdat het sterke posities heeft ingenomen op de online classifieds markt in verschillende landen. Zo zijn ze o.a. eigenaar van Le Bon Coin in Frankrijk, Finn.no in Noorwegen maar heeft het ook traditionele journalistieke media zoals dagbladen in Zweden en Noorwegen in hun portfolio.

Schibsted draait een omzet van ongeveer 1,8 miljard euro. Omdat het bedrijf de omslag naar digitale inkomstenmodellen al goed heeft gemaakt, komt meer dan 50% van de omzet uit het digitale luik.

 

It`s a new game

 

Karén verklaarde dat ieder mediabedrijf het momenteel opneemt tegen nieuwe spelers in de markt en hij deelt deze concurrenten op in:

– Global Socialisers: de social media platformen (Facebook, Snapchat, Twitter,…);

– Global Specialists: marktplaatsen van informatie en diensten (Uber, Airbnb,…);

– Globale spelers die ‘je identiteit controleren`.

 

Deze concurrenten zijn groot én klein, van de global giants tot de lokale start-ups.

 

Volgens Karén hebben mediabedrijven de grootste gemeenschappelijke factor van de nieuwe concurrentie te lang genegeerd. Dit is de Identified Web. Alle grote spelers (Facebook, Amazon, Netflix, Spotify,…) werken allemaal via een inlogsysteem. Dit heeft als gevolg dat zij allemaal een cross-device media-ervaring aanbieden waardoor ze dichter bij de klant kunnen staan. 

 

Concurrentie met Google en Facebook: think Glocal

 

Schibsted Media Group wil de concurrentie met de groten aangaan door net als Facebook, Netflix,… een inlogsysteem te hebben. Ze vertrekken hierbij vanuit hun mediamerken. Deze hebben een sterke lokale kracht. Met behulp van een inlogsysteem is het mogelijk om sterke data uit hun websites te halen. Zo kunnen ze o.a. de shopping intenties, de persoonlijke financiële toestand van de consument,… achterhalen. Via een goede data-analyse kan in de volgende fase innovatieve data-driven producten en ervaringen gecreëerd worden.

Fredric Karén verklaarde: “Ons pad naar succes heet Glocal: wereldwijde technologische infrastuctuur en data, gecombineerd met de lokale diensten en informatie uit ons portfolio, waarmee we dichtbij onze klanten zijn: dichterbij dan Facebook en Google ooit kunnen zijn. En wie het dichtst bij de klant staat, wint altijd.”

 

Investeringen in technologie en data

 

Groei haalt het bedrijf vooral uit de acquisities van externe online spelers. Investeringen bij Schibsted Media Group gaan vrijwel allemaal naar digitaal en bedragen jaarlijks ongeveer 10% van de omzet. Het investeert daarmee veel meer in innovatie dan de internationale benchmark. Dit zorgt ervoor dat het hele mediabedrijf meer ‘technology-driven` wordt.

 

Schibsted Media Platform

 

Naast een nieuw data-gedreven marktplaats- en advertentie-platform heeft het bedrijf ook zelf een nieuw mediaplatform ontwikkeld voor – uitsluitend – haar digitale journalistiek. Begin juni 2015 was het operationeel, en Svenska Dagbladet was de eerste mediatitel die ermee ging werken. In de kern is dit mediaplatform voor digitale journalistiek een geavanceerd content management systeem (CMS). Karén liet zien dat het platform op vier pilaren steunt: discover, create, curate, engage.

– Discover: met deze tool is het mogelijk dat redacteuren in realtime artikels en nieuws kunnen zoeken en monitoren. Er wordt een stream gemaakt om te zien wat ‘trending` is.

– Create: de redacteur kan zelf gemakkelijk pagina`s opmaken en tags aanbrengen.

– Curate: het aanbieden van content aan de lezer op het juiste moment, op de juiste plaats en op het juiste device. Hier vindt de ‘personalisation` plaats.

– Engage: het maximaliseren van het bereik, de impact en learning. De redacteuren kunnen zien wat er met het artikel gebeurt: wordt het gelezen? Wat wordt erover verteld? Op welk punt stopt men met lezen?,…

 

Het systeem geeft op basis van data suggesties over wat er aan het verhaal verbeterd kan worden.

Visuele heatmaps geven bijvoorbeeld aan waar in een artikel lezers afhaken of juist blijven hangen. Bij Schibsted is een verhaal dus allerminst af als er op het publiceer-icoontje is geklikt; dan begint de interactie met het publiek, gedreven door technologie.

 

 

Dit zijn de 5 key take-aways van Fredric Karén:

– The digital transformation affects everything we do. It wil NOT stop – rather accelerate even quicker;

– It is a global game now. Strong international competition;

– The web is changing from anonymous to identified. Login becomes essential;

– Traffic and data is the new currency. It will increase further with wearables and the Internet of Things;

– More data driven newsrooms opens up for new interesting experiments around personalisation to optimise our business goals.