Bij de officiële bekendmaking van de cijfers van de kwantitatieve pige MDB voor de eerste zes maanden van het jaar kunnen wij al meteen één iets vaststellen: na de goede cijfers van 2010, namelijk +6% in constante waarde, vertoont het 1ste semester van 2011 slechts een groei van minder dan 2%. Niet echt een reden tot vreugde. De mediawaarde lijkt in ieder geval omhoog te worden getrokken door bepaalde duurzame categorieën zoals de automobielsector of de non-fooddistributie. Wij kunnen evenwel niet echt meer spreken van een heropleving. Het ziet er trouwens sterk naar uit dat 2011 een stagnatiejaar zal zijn voor de mediamarkt.
In een notendop:
Over de eerste 6 maanden van 2011 wint de mediamarkt 1,6% aan constante waarde in vergelijking met vorig jaar.
De situatie verschilt sterk naargelang de productsectoren en soms zelfs naargelang de
adverteerders binnen een sector…
.. maar de grote actoren zoals de banken gaan duidelijk achteruit. Over het algemeen doet de automobielsector het goed.
Wat de media betreft heeft de pers het duidelijk het moeilijkst: bij de dagblad- en tijdschriftenpers zitten we opnieuw op het niveau van het slechte jaar 2009.
Doen het uitstekend: de bioscoop, de radio en het internet. Bij de televisie waren wij een meer indrukwekkende vooruitgang gewoon, maar kan dat nog wel als men al zo hoog staat?
Toch is de groei van de digitale media in de MDBperimeter niet zo spectaculair. Is dit evenwel een juiste weergave van de situatie van dit type van media in België?