Seen from Space: Podcasts, global vs local

FacebookTwitterLinkedIn

Als je twijfels hebt over het succes van de podcast, althans in termen van bekendheid, probeer dan Google Trends: in iets minder dan 4 jaar tijd werd de term populairder dan ooit in 2019. Dat geldt helemaal tijdens dit tweede semester. En deze opmerking is volledig van toepassing op de Belgische resultaten.

Ook elders doet de podcast het goed. “Bijna een kwart van de burgers luistert nu naar podcasts”, aldus het Franse Mediametrie. Voor onze buren in het Verenigd Koninkrijk is de podcast enkele jaren geïntegreerd in een ‘total audio’ studie bij iets meer dan 2.000 respondenten die al bevraagd werden als onderdeel van de RAJAR-enquête over radio luisteren. Dit MIDAS-onderzoek heeft zojuist zijn recentste cijfers gepubliceerd. Die gaan over juli en augustus en vertellen ons dat het wekelijkse podcastverbruik ten opzichte van het voorgaande jaar met 4 punten is gestegen tot 17%. Podcasts vertegenwoordigen ondertussen 4% van de totale audio, een bescheiden maar ongeëvenaard niveau.

Er is een aanzienlijke overconsumptie bij jongeren, maar niet bij de allerjongsten: we hebben het over 25-34 jaar. Deze professionele “starters” waarderen waarschijnlijk het gebruiksgemak “altijd en overal”. Maar niet noodzakelijkerwijs op elk apparaat: het is de smartphone die door de jaren heen de koning van de podcast is geworden.

In België meldt de CIM Radio-studie ons een penetratie van minder dan 7%. Dat is minder dan in 2018. Maar het leeftijdsprofiel van podcastgebruikers in ons land is natuurlijk vrij vergelijkbaar met dat van het Verenigd Koninkrijk: de 25-34-jarigen zijn ook bij ons de gulzigste consumenten.

Redactie: MM.