Seen from Space: Hoe zit het met de abonnementen op digitale diensten?

FacebookTwitterLinkedIn

Het jaarlijkse Digital News Report dat online wordt uitgevoerd door het Reuters Institute van de Universiteit van Oxford, bestrijkt meer dan 40 landen, waaronder België. De enquête, die in januari-februari 2022 gehouden werd bij meer dan 2.000 respondenten in ons land, behandelt verschillende thema’s die niet altijd rechtstreeks verband houden met nieuwsconsumptie en die van jaar tot jaar kunnen verschillen.

Zo werden de respondenten van de online studie in 2022 rond het thema ‘subscription fatigue’ gevraagd naar hun abonnementen op diverse digitale diensten. Die met betrekking tot nieuws natuurlijk, maar ook met betrekking tot entertainment: videostreaming (Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, enz.), muziek (Spotify, Apple Music, Deezer, enz.), sportpakketten (Sky Sports, BT Sports, enz.) en audio (met als voorbeelden Audible, Curio, enz.). Vandaar een vergelijking tussen de (verklaarde) populariteit van de verschillende soorten aanbiedingen.

Met meer dan 55% is video het meest wijdverbreid. Het heeft zelfs een penetratiegraad van meer dan 80% bij de jongeren onder de 35 jaar. Muziek is met 35% minder goed vertegenwoordigd, maar scoort ook bijzonder goed bij jongeren: 77% in de leeftijdsgroep 18-24 jaar. De volgende twee, sportpakketten en audioboeken/podcasts, met respectievelijk 27 en 21% van het totaal aantal respondenten, zijn nogal verrassend. Ook hier presteren ze beter bij de jongeren onder de 35 jaar.

Al deze entertainmentpakketten zijn ook beter ingeburgerd bij Franstaligen. Alleen bij de on-line nieuwsdiensten zijn de Franstaligen en de Nederlandstaligen gelijk, maar dit is ook de laagste penetratiegraad, een magere 10%. Het percentage stijgt tot 14-15% bij hoger opgeleiden en hogere inkomensniveaus, maar zelfs bij deze bevolkingsgroepen scoort online nieuws het slechtst in vergelijking met amusement.

In de studie werd de respondenten ook gevraagd naar het aantal abonnementen of althans diensten waarvoor zij regelmatig betalen. Bij de betrokken gebruikers is het meest genoemde aantal één, maar het gemiddelde op basis van alle verklaringen is vaak meer dan twee abonnementen per gebruiker. Behalve voor nieuws dat alweer vrij slecht scoort in vergelijking met de rest.

Deze resultaten versterken duidelijk de marktpositie van streaming, vooral op het gebied van video. Nieuwsuitgevers zullen zeker minder tevreden zijn, maar zouden een sterk verschil kunnen opmerken tussen de zeer lage 10% verklaarde betalende gebruikers van hun diensten en het resultaat van een andere vraag: “Heeft u vorig jaar betaald voor online nieuws?” in dezelfde enquête, wat het geval bleek te zijn voor 19% van de respondenten.

Redactie: MM.