GroupM Recession Monitor – Vakantievooruitzichten: goed of slecht weer op komst?

FacebookTwitterLinkedIn

Volgens de jaarlijkse vakantiebarometer van Europe Assistance gaat de Belg zéér graag met vakantie. 70% verklaart op reis te willen vertrekken tijdens de zomermaanden, echter is de impact van de recessie ook in deze sector voelbaar. Het gemiddeld budget van de Belg daalt met maar liefst 4.7% volgens Europe Assistance. Maar liefst 1 op de 4 vakantiegangers verklaart zijn uitgavepatroon aan te moeten passen. Men verkiest hier dan vooral goedkopere vakantietypes (strand), vakanties dichter bij huis (binnen Europa) en minder lang. Als laatste voorziet men ook om minder te spenderen ter plaatse. 

Tijd om te zien wat de GroupM Recessie monitor vertelt. De penetratie van de Belgische vakantiegangers is identiek met het onderzoek van Europe Assistance. Gemiddeld verklaart net iets boven de 70% ten minste één vakantie te ondernemen van één week of meer. Tussen februari en mei is de groep van mensen die meer zegt uit te geven aan de langere vakanties (2 weken of meer) gestegen met 2.5%-punten tot 14.5%. Eind april zagen we maar liefst een piek van om en bij de 20%. Het slechtere weer en de vele neerslag deed Belgen toen hunkeren naar vakantie. En de toekomstige intenties bevestigen alleen maar deze iets positievere trend. Toch mogen we niet vergeten dat ook 1 op 4 verklaart substantiële besparingen uit te voeren. Als laatste probeert 4 op 10 van de Belgen zijn vakantiebudget stabiel te houden. Op deze manier zitten de lange vakanties toch in de top 5 van de belangrijke bronnen van besparingen.

Evolutie van boeken van lange vakanties (min. 2 weken)

Kortere vakanties van ongeveer één week kennen een vergelijkbaar patroon. Een stijging van bijna 2%-punten onder de “meer-investeerders” (tot bijna 14%). De groep van mensen die substantieel bespaart blijft golf na golf onder de 20%. De weekenduitjes en dagtrips kennen de grootste stijging bij de groep die aangeeft zijn budget te verhogen. Weekendverzetjes en gewone dagtrips tekenen een winst op van maar liefst 4%-punten tussen februari en mei. Dit percentage loopt op tot 6%-punten voor het bezoeken van pretparken.

Vergelijking evoluties alle vakantietypes tussen februari en mei

De mensen die verklaren te besparen op de langere reizen, zijn niet verwonderlijk mensen die het financieel moeilijk hebben en heel prijsbewuste en harde keuzes moeten maken (vaak) uit noodzaak. De mensen met ruim voldoende financiële middelen, die de dag plukken, geven graag wat meer uit. Sociodemografische criteria lijken hier tussen de twee extremen minder discriminerend. Het is wat er zich in de portemonnee bevindt wat bepalend is. De groep van mensen die probeert zijn budget onder controle te houden is voornamelijk Nederlandstalig, tussen 35 en 54 jaar oud, behorende tot de hoge sociale groepen 1 tot 2. Deze hebben ruime financiële middelen en verwennen zichzelf graag. De bevolking die kleine besparingen doorvoert heeft voldoende financiële middelen. Deze zijn iets vaker jongeren 18-34 die van zichzelf vinden een dure smaak te hebben en dus hun budgettaire mogelijkheden open willen houden. Ze geven aan iets voorzichtiger te zijn in hun vakantie-uitgaven zodat ze zich al de rest van hun exploten nog kunnen permitteren.

Profiel van mensen die langere trips boeken

Wil u de vinger aan de pols houden over de vakantieplannen van de Belgen, de verschillende vakantietypes uitpluizen tot in detail of wil u weten hoe het gesteld is met andere categorieën, bezoek dan zeker het GroupM Recession Monitor dashboard.