Seen from Space: VOD, lage lokale voorkeur

FacebookTwitterLinkedIn

De Global Web Index (GWI) publiceerde zopas zijn gegevens betreffende het eerste trimester 2023. Deze transnationale online studie is een kostbare bron van informatie betreffende het bereik van het digitale aanbod op Belgisch grondgebied. Ze omvat niet alleen de plaatselijke, door het CIM gemeten spelers zoals VTM GO, GoPlay, VRT MAX of RTBF Auvio, maar ook internationale platformen als Netflix, Amazon of Disney+.

Vanwege de statistische betrouwbaarheid zijn onze grafieken gebaseerd op de cumul van de vier laatste golven, dus van april 2022 tot 2023, in plaats van op trimestriële resultaten, om eventuele punctuele effecten te neutraliseren. Voor elke taalregio hernemen we de 15 aanbiedingen in maandelijkse penetratie, met vermelding van het dagelijkse gebruik (‘daily reach’).

Het is duidelijk dat een ranglijst op basis van dit ‘dagelijkse bereik’ enkele verschillen zou hebben vertoond. Bij de Nederlandstaligen zouden Disney+ en Streamz elk een plaatsje hoger staan. Bij de Franstaligen zouden Disney+ en Amazon Prime Auvio voorafgaan.

In het algemeen illustreert deze rangschikking de kracht van de internationale platformen, want wat ook de manier is waarop geteld wordt, Youtube en Netflix domineren de rangschikking, ook in Vlaanderen, dat nochtans erg gesteld is op lokale content. In Vlaanderen nemen VTM GO en VRT MAX een stevige derde en vierde plaats in, gevolgd door GoPlay, maar ze lijken meer in vlagen gebruikt te worden dan bijvoorbeeld Netflix. Wijst dat op een beperkter contentaanbod?

Een soortgelijke opmerking kan worden gemaakt voor Auvio, dat ook lijkt te lijden onder een gebrek aan regelmatig gebruik in vergelijking met zijn internationale concurrenten. Deze laatste zijn sterk vertegenwoordigd bij de Franstalige kijkers die blijkbaar meer zin hebben in video on demand dan hun Vlaamse tegenhangers. In Vlaanderen zullen we de ontwikkelingen bij Streamz de komende maanden op de voet volgen: zal het nu beschikbare hybride aanbod – lagere abonnementskosten in ruil voor reclame – het verschil kunnen maken voor deze ‘Vlaamse Netflix’, die momenteel geen groot succes is?

Nog even terug naar de internationale SVOD-platformen: terwijl Disney+ en Amazon Prime groeien op jaarbasis, blijft Netflix voorlopig grotendeels dominant. Zelfs in Vlaanderen, waar de voorliefde van de kijkers voor Vlaamse content niet zo sterk lijkt via VOD als op lineaire tv.

https://www.space.be/img/upload/43da40e3372ec257ac1b03bd69da3869.jpeg

Redactie: MM.