Roularta Advertising organiseerde het #TravelTrends seminar

FacebookTwitterLinkedIn

Op 25 april organiseerde Roularta Advertising het #TravelTrends seminar, waarbij een diepgaande analyse van de Roularta Travel Survey werd gepresenteerd aan een talrijk publiek van nationale en internationale reisprofessionals.

Ineke Uyttersprot, Research Manager bij Roularta Advertising, deelde de bevindingen van het onderzoek: een boeiend inzicht in de reisgewoonten en -voorkeuren van 10.000 lezers, surfers en volgers van Roularta.

Uit de resultaten blijkt dat de magazinemerken van Roularta fervente reizigers bereiken, met 89% die lange vakanties boekt, 84% die geniet van weekendjes weg en 78% die korte uitstapjes maakt. Kapitaalkrachtige reisfanaten bovendien, die bereid zijn om aanzienlijke bedragen te besteden aan hun reizen. Eén derde spendeert tussen de €1.000 en €3.000, en 15% geeft zelfs meer uit dan €5.000 per jaar.

De voorkeuren voor types reizen, favoriete omgeving en niet te missen activiteiten tonen duidelijke verschillen tussen de lezers van de verschillende magazines. Het in kaart brengen van deze diversiteit biedt waardevolle inzichten voor adverteerders om hun boodschap aan te passen aan de specifieke interesses van de verschillende doelgroepen die Roularta met haar magazines bereikt.

Hoewel de auto nog steeds het favoriete vervoersmiddel is, groeit de populariteit van vliegtuigreizen en zien we een opmerkelijke stijging in de interesse voor reizen met de trein. Citytrips, actieve vakanties en rondreizen worden als meest aantrekkelijke opties gezien, maar ook cruises blijven uitzonderlijk populair bij de Roularta-lezers, met de Middellandse Zee, Noord-Europa en de Britse Eilanden als topbestemmingen. Wat bestemmingen in het algemeen betreft, blijft Frankrijk de favoriet onder Belgische respondenten, gevolgd door Italië en Spanje.

Daarnaast blijft ook de interesse in eigen land, aangewakkerd door de coronacrisis die de lezers bewust heeft gemaakt van het moois dat hun thuisland te bieden heeft, sterk aanwezig. Maar liefst 79% is continu op zoek naar inspiratie over nieuw te ontdekken plekjes in België en Nederland en meer dan 90% houdt ervan verborgen pareltjes in eigen land te verkennen.

Tijdens het seminar deelde Steven Van Genechten, crossmediaal expert voor de toerismesector, zijn inzichten over contentmarketing. Hij benadrukte het belang van het benutten van de geloofwaardigheid en impact van redactionele inhoud. Daarnaast belichtte hij het verschil tussen multi-, cross- en transmedia storytelling en de potentie van print als medium voor creatieve en effectieve communicatie.