Onderzoek van The Oval Office toont aan dat empathische merken beter scoren

FacebookTwitterLinkedIn

Communicatiebureau The Oval Office introduceert de Empathy Value Index, een evidence-based onderzoekstool die de relatie tussen empathie en merken in kaart brengt. Merken implementeren volgens het communicatiebureau best de vier pijlers van empathie, met name GET IT, FEEL IT, MEAN IT en DO IT. Het onderzoek is een samenwerking met marktonderzoeksbureau InSites Consulting.

Consumenten vinden merkempathie belangrijk

Empathie stelt ons in staat dingen te bekijken vanuit het perspectief van een ander. Om te begrijpen hoe de andere zich voelt, waar hij aan denkt en hoe hij iets ervaart. Het is een inherent menselijke eigenschap, dus hoe kan die van toepassing zijn op merken?

Olivier Trop, Managing Director van The Oval Office licht toe: “De Empathy Value Index, of EVI, laat niet alleen zien dat empathie wel degelijk essentieel is voor merken, maar geeft ook precies aan hoe merken empathischer kunnen worden.

De belangrijkste bevindingen van het Empathy Value Index onderzoek zijn:

  • Empathische merken halen hun marketing KPI’s sneller.
  • Consumenten identificeren zich vier keer vaker met een merk dat hoog scoort op de EVI.
  • Hoe hoger de EVI-score van een merk, hoe hoger de merkoverweging (x2,7) en aankoopintentie (x2,8).
  • Een merk dat door gebruikers als empathisch wordt ervaren, kan rekenen op tot 200% meer loyaliteit dan van niet-gebruikers.

De vier pijlers van merkempathie

In samenwerking met het marktonderzoeksbureau InSites Consulting heeft The Oval Office de pijlers gedefinieerd die aan de basis liggen van merkempathie: Mean it (de basis van empathie), Get it (het cognitieve onderdeel van empathie), Feel it (de emotionele empathie) en Do it (empathie in actie). Meer dan 5.600 consumenten werden gevraagd om 200 toonaangevende merken in België, Frankrijk en Nederland te rangschikken op basis van 18 stellingen.

Bart De Leeuw, Strategy Director The Oval Office: “Zowel mannen als vrouwen hechten belang aan de vier pijlers. Over het geheel genomen is GET IT de meest invloedrijke factor, gevolgd door respectievelijk FEEL IT, MEAN IT, en DO IT. Consumenten willen dat merken echt naar hen luisteren en de moeite doen om hun behoeften en gevoelens oprecht te begrijpen.

De meest empathische sectoren en merken in België

De respondenten werden bevraagd over merken uit 19 verschillende sectoren, gaande van frisdranken tot auto’s. Retail bleek de meest empathische sector, met een score van 41 op de Empathy Value Index. De tweede meest empathische sector is Entertainment & Games. De derde plaats is weggelegd voor de sector Health Insurance (mutualiteiten). Sociale media staan helemaal onderaan de empathie ranglijst.

Colruyt haalt de eerste plaats bij zowel gebruikers als niet-gebruikers. De tweede plaats is weggelegd voor Tony’s Chocolonely en de Christelijke Mutualiteit (CM) en online retailer bol.com worden door de Belgische consumenten allebei als het derde meest empathische merk beschouwd.