CIM Audio Time

FacebookTwitterLinkedIn

De nieuwe Audio Time-studie is zojuist verschenen. Ze vormt een aanvulling op de informatie uit de CIM Audio-studies.

Het aandeel van de Audio in onze activiteiten neemt toe: Belgen besteden nu ongeveer 5 uur per dag aan het luisteren naar radio, muziekstreaming, podcasts enz. Dit aandeel van de Audio was in het verleden al beduidend, en is dat vandaag de dag nog meer. Tussen 2017 en 2021 is de luistertijd met maar liefst 40 minuten toegenomen!

Uit eerdere studies wisten we al dat Audio de meeste van onze dagelijkse activiteiten begeleidt, al van bij het opstaan en het klaarmaken om naar het werk te vertrekken tot en met onze autoritten en maaltijden… We zijn altijd op zoek naar een passende geluidsomgeving voor elk van deze activiteiten. De nieuwe manieren van uitzenden waren al langzaam doorgedrongen, maar de pandemie en de opeenvolgende lockdowns hebben het proces versneld. In die periode ontdekten de Belgen nieuwe vormen van luisteren en dit resulteerde in een aanzienlijke toename van hun luistertijd.

Qua luisteraandelen verloor de Radio terrein (van 81% naar 66% van de totale Audio), maar in een veel groter totaal Audio. In de praktijk is het aantal minuten per dag dat er naar de radio wordt geluisterd amper gezakt (min 12 minuten). Het luisteren is van FM naar DAB+ of digitaal luisteren verschoven (maar het gaat om dezelfde radiocontent). Muziekstreaming (Spotify, YouTube…) is erbij gekomen, waardoor het dagelijkse totaal Audio van 4 uur 20 naar 5 uur is gestegen.

Merk ook op dat de twee manieren van luisteren vrij complementair zijn: ‘s ochtends en overdag domineert het luisteren naar de radio, tot 18 uur ongeveer; daarna neemt muziekstreaming het over, vooral thuis, zoals we al hadden aangetoond in eerdere IP-studies (Audio Observer en Life Observer).

Er zijn nog altijd opmerkelijke verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land. Nederlandstaligen luisteren meer naar Audio (40 minuten langer dan Franstaligen) en meer naar Live Radio (70% Share of Audio). In het zuiden domineert de radio weliswaar nog steeds het landschap (61% Share of Audio) maar is er een groter aandeel aan muziekstreaming.

Qua leeftijd merken we nog altijd een opsplitsing tussen jongeren en actieve volwassenen. Dat verschil is zichtbaarder bij audio dan bij de overige media, omdat audio bij uitstek het medium is dat ons doorheen de dag begeleidt. Voor het eerst een baan hebben, je verplaatsen met de auto enz. heeft een grote invloed op de soorten audio waarnaar je luistert. Mensen onder de 25 luisteren het liefst naar muziek op streamingplatforms zoals Spotify of YouTube, maar zodra ze gaan werken, verandert hun gedrag zeer snel en krijgt live radio de bovenhand ten opzichte van alle andere vormen van audio.

U vindt in de CIM Audio Time veel meer informatie over andere doelgroepen, de Share of Audio, de Reach van de verschillende platformen, de plaatsen waar geluisterd wordt, de apparaten die men daarvoor gebruikt…

Bron: analyse door IP van CIM-gegevens.