CommToZero lanceert twee Carbon Calculators, uniek in zijn soort voor de Belgische communicatiesector

FacebookTwitterLinkedIn

CommToZero, de coalitie van alle partijen in de Belgische communicatiewereld die de koolstofvoetafdruk van hun sector willen verkleinen, kondigt de lancering aan van twee koolstofcalculatoren die speciaal zijn ontwikkeld voor de Belgische markt, in samenwerking met Co2logic, de Belgische tak van South Pole. Met de Media Carbon Calculator en de Production Carbon Calculator stelt België als eerste Europese land twee berekeningstools gratis ter beschikking.

De tools moeten bedrijven en organisaties helpen hun koolstofvoetafdruk te verkleinen door verstandigere beslissingen te nemen over de media die ze kiezen en over de manier waarop ze hun campagnes tot stand brengen. Achter dit initiatief staat een unieke coalitie van alle vakverenigingen, zowel van adverteerders, marketingverenigingen, creatieve- en mediabureaus en productiehuizen als van alle Belgische media via hun verenigingen. Omdat CommToZero gelooft dat ze de impact van de sector kan maximaliseren door het ganse eco-systeem te helpen, krijgen alle spelers uit de Belgische communicatiesector (inclusief kleinere adverteerders, individuele consultants en studenten) gratis toegang tot beide calculatoren.

De Media Carbon Calculator maakt het mogelijk om de koolstofuitstoot van een mediacampagne in te schatten op basis van gegevens en hypothesen over het energieverbruik en de emissies van verschillende soorten media. De calculator werd uitgewerkt op basis van de tool van de communicatieholding WPP en houdt zoveel mogelijk rekening met de ganse levenscyclus van een advertentie, van de formattering (servers, printers), de distributie, de consumptie (bv. op beeldschermen) en de verwerking achteraf.

De Production Carbon Calculator vormt een aanvulling op de mediatool en meet de impact van vier soorten productiecampagnes: digitale, audiovisuele, radio- en printcampagnes. De calculator werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met het communicatiebureau Air om te garanderen dat hij het productieproces van een brede waaier aan communicatiecampagnes correct zou weerspiegelen.

“In tegenstelling tot andere landen, waar een veelvoud aan calculatoren ontwikkeld werd door verschillende media- of creatieve bureaus, opteert de coalitie ervoor om één Production Calculator en één Media Calculator gratis ter beschikking te stellen van de hele markt, wat de transparantie en eenvormigheid voor de adverteerders zal garanderen”, zegt Luc Suykens, CEO van UBA.

Aangezien de mediabedrijven continu inspanningen doen om hun koolstofuitstoot te verminderen, voorziet de Media Carbon Calculator regelmatig een update. Die wordt in goede banen geleid door UMA, de vakvereniging van de Belgische mediabureaus, die het gebruik van deze tool zal promoten onder haar leden.

“De lancering van deze twee koolstofcalculatoren beantwoordt aan de ambitie van de Belgische communicatiesector om zijn ecologische impact in kaart te brengen en terug te dringen. In combinatie met de Zero Greenwashing Guidelines, die ook te vinden zijn op CommToZero.be en die gemonitord worden door de JEP, heeft de sector nu alle tools in handen om hier sterk werk van te maken”, aldus Johan Vandepoel, CEO van ACC.

Met beide calculatoren kunnen communicatiebureaus:

  • de meest koolstofintensieve elementen van hun campagnes identificeren en verminderen
  • verstandigere beslissingen nemen over hun media- en productiekeuzes
  • doelstellingen voor lagere koolstofemissies bepalen en opvolgen
  • hun engagement op het vlak van duurzaamheid tonen aan hun klanten en betrokken partijen