Clear Channel ontwikkelt innovatieve oplossing die de drive-to-store effectiviteit meet van (D)OOH campagnes

FacebookTwitterLinkedIn

Clear Channel pakt uit met een drive-to-store oplossing die mobiele locatiegegevens gebruikt om de correlatie tussen (D)OOH campagnes en drive-to-store te meten. De oplossing maakt gebruik van gegevens die zijn verzameld door Accurat, een locatie-intelligentie startup die actief is op het gebied van big data, media, retail en consumentengedrag. De gegevens worden verzameld met de nodige toestemming via een representatief panel van mobiele gebruikers en zijn veilig geanonimiseerd om de privacy van de consument te beschermen.

Joris De Doncker, Revenue & Product Director Clear Channel Belgium: “Deze ontwikkeling past binnen de ruimere ambitie van Clear Channel om te evolueren naar een data-driven organisatie. Dankzij mobiele locatiegegevens is OOH vandaag ‘slimmer’ en meetbaarder en kan daarom worden geïntegreerd in een bredere (digitale) datastrategie.”

Dagelijks worden er locatiedata en andere contextuele gegevens anoniem gebruikt door adverteerders om hun campagnes effectief te targeten en te begrijpen hoe consumenten reageren op advertenties via verschillende kanalen. Voor merken in alle sectoren is het steeds belangrijker geworden om locatie gebaseerde attributie te gebruiken om de werkelijke impact van hun advertentiecampagnes te meten.

OOH-attributie stelt adverteerders in staat gebruikers te identificeren die zijn blootgesteld aan hun OOH-advertenties en gebruikt het effectieve verplaatsingsgedrag van de consument om incrementele winkel- en on-site bezoeken toe te schrijven aan out-of-home advertentiecampagnes. Door te begrijpen hoe en wanneer OOH-advertenties winkelbezoeken beïnvloeden, kunnen adverteerders beter identificeren hoe ze hun consumenten kunnen bereiken en hoe een grotere merkbekendheid, koopintentie en uiteindelijk ROI kan gerealiseerd worden.

Dankzij de drive-to-store oplossing van Clear Channel krijgen adverteerders via een uitgebreid dashboard toegang tot alle meetgegevens van hun campagne. Via het dashboard kan er bijvoorbeeld geverifieerd worden hoeveel mensen de advertentiecampagne hebben gezien, inclusief inzichten in hun demografische en gedragsprofiel. Het dashboard levert ook statistieken over de uplift tijdens en na de campagne, het aantal incrementele bezoeken, de Return On Ad Spend en zo veel meer, waarbij tevens vergeleken kan worden met verschillende benchmarkcijfers (eigen campagnes uit het verleden, categoriegemiddeldes, enz.).

Herlinde Hendriks, GTM & Product Manager Clear Channel Belgium: “In het snel evoluerende (digitale) out-of-home landschap van vandaag levert de kracht van locatie gebaseerde data een enorm toegevoegde waarde. Dankzij onze gloednieuwe samenwerking met Accurat kunnen we de effectiviteit van campagnes meten door exclusieve consumenteninzichten uit de echte wereld te bieden.”

Bart Muskala, Founder & CEO Accurat: “Met Accurat helpen we retail bedrijven en merken om hun beslissing beter onderbouwd te kunnen nemen. De locatie data verwerken we tot real-time inzichten in consumentengedrag. Naast onze oplossingen m.b.t. concurrentie-analyse, winkelmetingen en de evaluatie van specifiek doelgroepbereik, is de samenwerking met Clear Channel een grote stap voorwaarts voor onze media attributie oplossing. Zo bieden we merken nog meer inzichten om de juiste beslissing te helpen maken en zo meer impact te genereren met hun mediacampagnes.”