De expertjury van Best of OOH selecteerde 7 campagnes voor publicatie op het vernieuwde Be Inspired-platform

FacebookTwitterLinkedIn

Tijdens de juryzitting van maart in de kantoren van JCDecaux kon juryvoorzitster Perrine De Keyzer, Media Lead bij Proximus, vaststellen dat de periode van eind 2023 en de start van 2024 heel wat kwalitatieve OOH-campagnes opleverde. De Best of OOH-jury selecteerde zeven cases, waarvan twee werden beloond met een kroontje. Deze cases werden toegevoegd aan een vernieuwd platform, dat de gebruikers meer mogelijkheden biedt om op zoek te gaan naar informatie en inspiratie.

Op 19 maart nam de expertjury van Best of OOH 13 ingestuurde cases onder de loep. De debatten brachten met Platform for Art (Clear Channel Belgium) en Oops, too fast (Proximus) twee bekroonde campagnes voort. Daarnaast viel de beslissing om nog vijf andere cases, die de jury elk inspirerend acht voor de sector, te publiceren.

De afgelopen jaren werd het Best of OOH-platform stelselmatig verrijkt met de meest innovatieve, impactrijke en efficiënte OOH-campagnes. Deze open website krijgt nu – samen met Best of Inhome en binnenkort Best of Gaming – een plek binnen het nieuwe platform be-inspired.media. Door alle topcases te verzamelen, beantwoordt het Be Inspired-platform nog beter aan de vraag vanuit de sector naar inspiratie en kennisdeling.

7 campagnes, 2 kroontjes

Kerstmagie en 3D, dat zijn twee rode draden doorheen de zeven weerhouden campagnes. Ze benadrukken het belang van een juiste context en de kracht van innovatie. Langs de andere kant bewijzen campagnes als die van de Nationale Loterij dat ook meer basic OOH-concepten absoluut nog kunnen scoren.

Platform for Art: Artiesten promoten via de grootste kunstgalerij van België en de publieke perceptie van OOH positief beïnvloeden. Met die ambities besloot Clear Channel kunstwerken tentoon te stellen op al zijn digitale schermen. De jury noemt het een geweldig initiatief, dat iets teruggeeft aan de maatschappij door kunst toegankelijk te maken en het straatbeeld te verfraaien.

Proximus – Oops, too fast: De beslissing om de snelheid van het netwerk in de verf te zetten via een kerstcampagne werd pas laat genomen, maar leverde wel een bijzonder creatief resultaat op. De insteek – Happy Easter! Oops, too fast – was vernuftig, de uitvoering met een AI-visual, megabanners en zelfs een geschilderde muur erg geslaagd. Dat de boodschap ruimte laat voor een vervolg, ziet de jury als een grote extra troef.

Nog vijf sterke campagnes op het platform

  • Disney Studios – Wish: Disney plaatste de film Wish in de spotlights met grote schermen op tactisch gekozen locaties waar veel families met kinderen langskomen, zoals shoppingcentra en een kerstmarkt.
  • Plaisirs d’Hiver – multimerken: Op het traject van de Brusselse Winterpret-markt werd het potentieel van drie 3D-schermen ten volle benut en het bereik voor de betrokken adverteerders gemaximaliseerd.
  • Nationale Loterij – Surprise Packs: Een eerder klassieke maar wel efficiënte postercampagne rond de surprise packs bewees dat het niet altijd groter moet en dat er ook veel mogelijk is met kleinere formaten en budgetten.
  • Nissan – Salon Conditions: Een rondreizend 3D-scherm in drie grote stations gaf blijk van een prima uitvoering en een impactrijk resultaat.
  • Tony’s Chocolonely – Attention: Met een nationale campagne rond het verslavende element van chocolade en opvallende ‘attention’-stroken tastte Tony’s Chocolonely op een innovatieve manier de grenzen tussen displays en hun directe omgeving af.

Expertjury Best of OOH 2024

De jury’s die de ‘Best Practices’ beoordelen binnen het Be Inspired-platform en de beste cases selecteren om te publiceren en te delen met de sector zijn samengesteld uit adverteerders, strategen van mediabureaus van de UMA en de experten die de voornaamste actoren binnen de mediasegmenten vertegenwoordigen.

Voor de eerste juryzitting Best of OOH van 2024 zijn dat de adverteerders Perrine De Keyzer (Proximus), Morgane Lannoy (Colruyt Group), Catherine Closset, Valérie Morfitis (Unilever) en Lolita Swanet (Shell) met de mediastrategen Saskia Vanhaelen (Rapport), Thomas De Greef (GroupM), Jos Van Campenhout (Billups) en de vertegenwoordigers van de OOH-regies Gert Delgouffe (Clear Channel), Harold Masquelier (JCDecaux), Inge De Baets (Lijncom) en Olivier Fey (Mediafield).