2021 in het teken van de implementatie van het Meaningful Marketing Framework

FacebookTwitterLinkedIn

De Belgian Association of Marketing (BAM) trapt het jaar af met een nog sterkere focus op meaningful marketing.

“2020 was voor iedereen van ons een speciaal jaar, ook voor BAM”, blikt voorzitter Koen Van Impe (&KOO) terug. “We moesten onszelf heruitvinden op operationeel vlak omdat events en awardshows een belangrijk onderdeel van onze werking zijn. Met als slotstuk een digitaal congres in december dat meer dan 1.300 deelnemers telde, denk ik te mogen stellen dat we hierin geslaagd zijn.”

De inhoud van het Marketing Congress is trouwens nog steeds toegankelijk voor wie zich geregistreerd heeft. Ook nu nog registreren kan.

Framework nog verder implementeren

In 2021 wil BAM inhoudelijk op hetzelfde pad verdergaan. En op dat vlak heeft 2020 een duwtje in de rug gegeven. Koen Van Impe: “De pandemie heeft ertoe geleid dat we meer dan ooit beseffen dat meaningful marketing, purpose en relevantie van cruciaal belang zijn voor merken en bedrijven. Ik ben heel verheugd dat dit een keerzijde van Covid-19 is.”

Dit jaar focust de vakvereniging op een verdere implementatie van het Meaningful Marketing Framework binnen de rollen die ze heeft: inspireren, opleiden, verbinden en reguleren. Koen Van Impe geeft enkele voorbeelden: “Naast BAM Education hebben we vorig jaar het Institute for Meaningful Marketing opgericht, samen met Solvay en Vlerick Business School. Niet alleen willen we die twee dichter bij elkaar brengen, we willen meaningful marketing ook binnen alle bestaande opleidingen aan bod laten komen en specifieke meaningful marketing-opleidingen opzetten.”

Virtuele Student Congress

Via opleidingen, events, content en regulering wil BAM vanuit zijn rol als grootste marketingcommunity in ons land de verschillende marketingberoepen met elkaar in contact brengen met meaningful marketing als lijm. Samenwerking vormt daarbij een fundamentele pijler. Vorig jaar startte het met de Belgian Marketing Awards en de community Marketing Belgium al twee initiatieven waarbij heel wat andere vakverenigingen zich aansloten.

Een van de eerste activiteiten van de vereniging dit jaar wordt het virtuele Student Congress dat in de week van 8 tot 13 maart plaatsvindt. Ook hier zal Meaningful Marketing centraal staan. Zo zullen een aantal presentaties van het BAM Marketing Congress hierover ter beschikking van de studenten gesteld worden. Ook het programma van BAM Education is intussen opgestart, net als de subcommunities zoals BAM FAM en BYM.

Koen Van Impe: “Connecteren wordt dit jaar extra belangrijk. Het zijn alle subcommunities samen die de grote BAM-community vormen. Logisch dus dat ook zij het Meaningful Marketing Framework als leidraad hanteren.”

Cookies

Tot slot is er het reguleringsluik. Ook op dit vlak blijft BAM aan de kar trekken. Dat deed het dit jaar al samen met heel wat andere actoren door te benadrukken dat analytics cookies zonder voorafgaandelijke toestemming van groot belang zijn voor onze sector. Rond een aantal andere standpunten van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit in haar aanbeveling rond de verwerking van persoonsgegevens voor Direct Marketing-doeleinden heeft BAM een ‘position paper’ opgesteld die binnenkort wordt voorgesteld aan de GBA. Daarnaast werkt BAM mee aan een wettelijk kader voor het gebruik van de Robinson Mail-lijst in overleg met het kabinet van staatssecretaris De Bleeker.