Verslag CommPass Symposium: Judging the Evidence

FacebookTwitterLinkedIn

Centraal tijdens deze editie stond de Ebiquity-studie “Re-Evaluating Media – The Belgium Edition”, die toegelicht werd door Nathalie Taboch, General Manager voor België en Frankrijk. MediaSpecs heeft de belangrijkste resultaten voor u samengevat in een apart artikel.

Thierry Hugot (Sales & Marketing Director bij Groupe Rossel en voorzitter van WE MEDIA Digital) kwam meer uitleg geven over Digital Ad Trust Belgium, het nieuwe kwaliteitslabel voor Belgische websites. 

Naar analogie met Frankrijk, sloegen UBA en WE MEDIA de handen in elkaar om via een label tegemoet te komen aan de wensen van adverteerders met betrekking tot transparantie, kwaliteit en brand safety. Websites moeten zich overigens elk jaar opnieuw bewijzen om het label te verkrijgen, en dienen een aparte aanvraag in te dienen voor enerzijds display advertising en anderzijds video advertising. Meer informatie kan u ook terugvinden in ons interview met Luc Suykens en Thierry Hugot van afgelopen week.

Hugues Rey, CEO van Havas Media Belgium, gaf toelichting bij de ‘meaningfulness’ van merken, content en media. Als u weet dat 85% van de aanwezige merken in België niet gemist zouden worden mochten ze verdwijnen, dan weet u dat het als merk belangrijk is om bepaalde waarden uit te stralen. Rey heeft het over de media experience die we als consument ervaren en de manier waarop merken hierop moeten inspelen. Door het creëren van een ‘meaningful ecosystem’ zullen ze er dan in slagen om functionele, persoonlijke en collectieve benefits te bekomen. Maar liefst 87% van de Belgische consumenten verwacht van een merk dat het hen voorziet van content: dit kan gaan van informatie en hulp tot inspiratie en entertainment.

Hugues Rey, CEO Havas Media Belgium

In juni vond het reclamefestival Cannes Lions plaats. Corinne Verstraete zat als Managing Director van Mediacom in de mediajury en zag drie algemene trends. Ten eerste was er de ‘Use of Data’ waarin bedrijven op een slimme manier data gebruikten om hun campagneboodschap te versterken. Ten tweede was er de ‘Unexpected Media Use’ waarin de sterkste cases op een onverwachte, originele en inventieve manier gebruikmaakten van media. Een derde tendens was het goede resultaat van ‘meaningful’, ‘diversity’ en ‘doing good’ campagnes. Wat een campagne volgens haar moet bezitten om kans te maken op een Cannes Lions zijn meetbare resultaten, een creatieve implementatie van ideeën met behulp van media en proberen op te vallen door een gamechanger te zijn.

Corinne Verstraete, Managing Director Mediacom

Cédric Tytgat, Chief Strategy Officer bij IPG Mediabrands, vertelde over Retail Culture. Dat is het onderzoek dat IPG Mediabrands al voerde in elf landen en waar recent België aan werd toegevoegd. In deze studie werden de gedragingen van consumenten bekeken én of deze afhankelijk waren van “het gedrag” van mediamerken. Zo werd er onder ander een antwoord gezocht op de vraag “is in-store buying still preferred?”. 76% van de respondenten koopt namelijk nog steeds hun producten in een fysieke winkel en niet online. Zelfs wanneer de prijs exact dezelfde is, verkiezen consumenten nog steeds de fysieke winkel.

Als afsluiter van het symposium kwam Katrien Merckx, Media Expert bij Bpost Media, de tweede wave van Ad’titude toelichten. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt of mediabedrijven de consument nog wel in controle hebben. Uit studies blijkt namelijk dat steeds meer mensen advertenties bewust negeren en er ontstaan ook steeds meer manieren om dit te doen. Consumenten voelen zich vooral gestoord door advertenties, vinden dat er een té groot aanbod is aan reclame én dat het niet aangepast is aan hun persoonlijke behoeften. Toch is slechts 50% van de respondenten bereid om extra persoonlijke info te delen om minder, maar wel op maat gemaakte reclame te ontvangen. Hierin is weinig verschil te merken qua geslacht, regio of zelfs leeftijd.

Toch is er ook een positieve noot te melden: slechts 11% wil dat alle reclame verdwijnt. Wanneer een reclameboodschap informatief, overtuigend en aangenaam is, zullen consumenten er namelijk positief op reageren. Het allerbelangrijkste volgens Merckx blijft dan ook dat merken relevant zijn, de rode draad doorheen dit CommPass Symposium.

Katrien Merckx, Media Expert bij Bpost Media