UBA en WE MEDIA lanceren Digital Ad Trust Belgium: een kwaliteitslabel voor Belgische websites

FacebookTwitterLinkedIn

De Belgische federaties UBA en WE MEDIA lanceren Digital Ad Trust Belgium, een kwaliteitslabel voor Belgische websites. Hiermee willen ze de kwaliteitsnormen voor digitale campagnes verhogen en het vertrouwen met de consument en tussen de verschillende spelers op de advertentiemarkt versterken. Op basis van hoge kwaliteitscriteria zal een externe onafhankelijke auditeur websites doorlichten en een label toekennen.

Nadat beide organisaties eerder al een kwaliteitscharter hadden ingevoerd, gaan ze nu dus nog een stap verder. Enerzijds vragen adverteerders steeds meer kwaliteit voor hun investeringen en objectiveerbare normen om hun ROI te kunnen bepalen. Anderzijds werken Belgische uitgevers al jaren aan hoge standaarden en garanderen ze betere kwaliteit en transparantie.

Adverteerders en uitgevers slaan daarom de handen in elkaar en willen voortaan nog meer het verschil maken. De Belgische uitgevers willen aantoonbare kwaliteit leveren over de omgeving waarin de advertentie verschijnt, de zichtbaarheid van de campagnes, de strijd tegen fraude, het comfort van de consument en de bescherming van de data.

Het onafhankelijke auditbureau fma zal de Belgische websites op die criteria controleren. In een eerste fase gaat het over display advertenties en worden de sites van WE MEDIA DIGITAL-leden onderworpen aan een audit. De uitbreiding naar video en de audit van andere websites die niet bij WE MEDIA DIGITAL zijn aangesloten, is voorzien vanaf begin 2020.

Een aantal websites hebben al deelgenomen aan het pilootproject en mochten het Digital Ad Trust Belgium Certified label in ontvangst nemen:

Luc Suykens, vice voorzitter van UBA en Harley Procter Brand Director bij Procter and Gamble, is tevreden met het initiatief: “Als adverteerders kijken we enorm uit naar een houvast in de jungle van de digitale communicatie. Dit versterkt ons vertrouwen in de Belgische media.” 

Ook de uitgevers tonen zich positief over de samenwerking: “De kwaliteit kan nu objectief en onafhankelijk worden vastgesteld. Net als in Frankrijk rekenen we erop dat de adverteerders weer zullen switchen naar onze kwaliteitsvolle media”, zegt Thierry Hugot, voorzitter van WE MEDIA DIGITAL en Frans-Belgisch commercieel directeur van de groep Rossel.

In Frankrijk zorgt hetzelfde initiatief voor een groot succes. Op 18 maanden tijd kregen al 136 websites een label en zij krijgen de voorkeur van adverteerders en mediabureaus. Ook in andere Europese landen is een gelijkaardig initiatief in de maak.

Meer uitleg over het label en de concrete kwaliteitscriteria kan u vinden op www.digitaladtrust.be.