Roularta Media Group presenteert resultaten eerste semester 2013: omzetdaling van 6,1% en negatief nettoresultaat

FacebookTwitterLinkedIn

Rik De Nolf (CEO) heeft een toelichting gegeven bij de resultaten van Roularta Media Group (RMG). Het bedrijf realiseerde in het eerste semester 2013 een omzet van 348,8 mio € tegenover 371,5 mio € in dezelfde periode 2012. Dit betekent een omzetdaling van 6,1%. Het tweede kwartaal was met een daling van 5,2% beter dan het eerste kwartaal (-7,0%).

 

Het courante nettoresultaat bedraagt 7,2 mio € tegenover 12,8 mio € in het eerste semester 2012. Door een aanzienlijk herstructureringsplan in Frankrijk en andere eenmalige kosten voor een totaal van 14,1 mio € bedraagt het nettoresultaat van RMG -6,7 mio € tegenover 9.9 mio € in het tweede semester 2012.

 

Printed Media

De omzet van de divisie Printed Media daalde met 5,2%, van 282,5 naar 267,8 miljoen euro. De gecorrigeerde omzet van het eerste semester 2013 bedraagt 264,9 miljoen euro, dit is een daling met 6,2%.

De publiciteit daalde voornamelijk in de gratis bladen (met 8,1% tegenover het eerste semester van 2012). Deze daling situeert zich vooral bij De Streekkrant/De Weekkrant. De personeelsadvertenties blijven achteruitlopen.

Bij het gratis lifestylemaandblad Steps steeg de publiciteitsomzet met 6,7%.

De advertentie-inkomsten van Krant van West-Vlaanderen daalden met 9,1%.

De publiciteit in de magazines daalde met 12,1%. De daling in het tweede kwartaal bedroeg 7,0%, tegenover 17,7% in het eerste kwartaal.

De inkomsten uit de diverse internetsites blijven groeien. In het eerste semester van 2013 werd een stijging genoteerd van 15%.

De omzet uit de lezersmarkt (losse verkoop en abonnementen) daalde met 3,9% in vergelijking met het eerste semester van 2012. Deze daling situeert zich op de Franse markt, bij de Belgische titels bleef de omzet uit de lezersmarkt stabiel in vergelijking met het eerste semester van 2012.

 

Andere activiteiten

Het zakencijfer uit zet- en drukwerk voor derden daalde met 13,3% in vergelijking met het eerste semester van 2012.

De omzet uit beurzen en seminaries is quasi ongewijzigd in vergelijking met het eerste semester van 2012. Begin juli 2013 werd Belgian Legal Awards overgenomen, een belangrijk sectorevenement voor juristen.

De verwerving van Euro DB (ex-Coface Services Belgium) zorgt voor een toename van de omzet met 2,9 miljoen euro. De integratie in de businessunit met Trends Top gaat verder.

In augustus heeft RMG een participatie genomen in Proxistore, een specialist in geolocalistie van internetadvertentie. Dit past binnen de portefeuille van de lokale sales-organisatie.

 

Audiovisuele Media

De omzet van de divisie Audiovisuele Media daalde met 9,0% van 91,5 naar 83,3 miljoen euro. De gecorrigeerde omzet van het eerste semester 2013, rekening houdend met de verkoop van Paratel, vertoont een daling met 8,1%.

De inkomsten uit publiciteit (inclusief ruildeals) bij de tv- en radiozenders daalden in het eerste semester met 8,9%. In het tweede kwartaal was er duidelijk een verbetering met een omzetdaling met 4,7% in vergelijking met 2012, tegenover een terugval met 13,4% in het eerste kwartaal.

 

Vooruitzichten


Print

Na een moeilijk eerste kwartaal lijken de betere verkoopcijfers van het tweede kwartaal in België verder doorgetrokken te worden. Dit geldt voor de reclame- en voor de lezersmarkt, alhoewel de algemene economische toestand aanzet tot voorzichtigheid.

De jobadvertenties – belangrijk voor De Streekkrant en De Zondag – blijven op een lager niveau in vergelijking met verleden jaar.

Intussen worden de kosten verder gereduceerd en wordt in Frankrijk, waar de verkoopcijfers nog niet aantrekken, een herstructureringsplan (PSE – sociaal plan) doorgevoerd.

 

Digitaal

De digitale reclame-inkomsten in België en in Frankrijk van de nieuwssites, nieuwsbrieven en lead generation groeien verder met een 20 à 30%. Er is verder geïnvesteerd in de sites voor classifieds Immovlan.be, Autovlan.be en Streekpersoneel.be, wat extra groei moet mogelijk maken.

 

Radio en televisie

Rik De Nolf is positief wat televisie betreft. De investering in de merken van de Vlaamse Media Maatschappij begint vruchten af te werpen. In het voorjaar werden mooie marktaandelen en kijkcijfers gerealiseerd en het reclamebestedingsaandeel groeit sinds Q2, bij een dalende markt.

Maar de reclamemarkt voor televisie lijkt weer aan te trekken en de VMMa staat klaar met een stevig najaarsschema om aan de reclamevraag te beantwoorden.

Radio met Q-music en JOE fm doet het verder uitstekend.

 

Nu het innovatietraject en de testfase van Stievie die de drie grote Vlaamse omroepen (VRT, VMMa en SBS Belgium) lanceerden, succesvol zijn gebleken, zal de Stievie-app nog dit jaar tegen betaling aan alle Vlamingen worden aangeboden.

Over de positionering en prijszetting van deze nieuwe manier van TV-kijken geeft Rik De Nolf nog geen details vrij. Wel is het duidelijk dat VMMa hier zelf vorm kan geven aan een vernieuwd businessmodel, al dan niet met reclameboodschappen die kunnen ontweken worden.