Roularta knoopt aan met winst na verkoop Medialaan

FacebookTwitterLinkedIn

Mediabedrijf Roularta heeft in 2018 een nettoresultaat behaald van 78,9 miljoen euro, twaalf maanden eerder was er nog een verlies van 13 miljoen euro. De winst werd vooral behaald door een hoge meerwaarde op de verkoop van Medialaan (VTM, Qmusic,…) aan De Persgroep in het begin van 2018. De verkoop was goed voor een meerwaarde van 145,7 miljoen euro. In de andere richting nam Roularta 50 procent van Mediafin over, het bedrijf van de zakenkranten De Tijd en L’Echo. Daarnaast werden ook de vrouwenbladen van Sanoma overgenomen (Libelle, Flair, Feeling,…).

Roularta noteerde bij de magazines meer inkomsten uit abonnementen en losse verkoop, maar zonder de nieuwe bladen was er wel een lichte daling merkbaar. De grootste uitdaging voor Roularta blijven de dalende reclame-inkomsten.

Eind 2018 had het bedrijf meer dan 95 miljoen euro cash. De verschillende operaties deden de omzet stijgen met 7,9 procent naar 277 miljoen euro. “Strategische overnames en synergieën zorgen voor cashcreatie en een duurzame toekomst voor Roularta”, klinkt het.

Het bedrijf stelt, dankzij de Medialaan-transactie, een totaal dividend van 5,5 euro voor, waarvan 5 euro reeds vorig jaar werd uitgekeerd. Over 2017 was er geen winstuitkering.

Het volledige persbericht is hier beschikbaar.

Voor het eerst minder dan helft totaalomzet uit reclame

In 2018 maakte de reclameomzet voor het eerst minder dan de helft uit van de totale omzet. In 2017 maakte de reclameomzet nog 52,5 procent uit van de totale omzet. Vorig jaar daalde dat aandeel tot 46,6 procent. “Het is voor het eerst onder de 50 procent gegaan en dat zal zich voortzetten”, aldus CEO Xavier Bouckaert.

Vanwege de volatiele advertentiemarkt doet Roularta geen prognose voor 2019. “Veel hangt af van de advertentiemarkt. Dat varieert van maand tot maand en er zijn late boekingen, dus blijven we liever voorzichtig”, aldus Bouckaert. Voorzitter Rik De Nolf zei wel op vlak van reclame een goede maand mei te verwachten, met het oog op de verkiezingen.

Bron: Belga