Op dinsdag 26 februari vond in het RTL House de competitie plaats voor de Young Media & Channel Experts Awards (onderdeel Strategy). Daar nomineerde de vakjury uit 12 jonge media-experten drie duo-teams, die nu elk kans maken op de begeerde YMCE Strategy Award.
De YMCE Awards worden met de steun van de United Media Agencies (UMA) georganiseerd om de inventiviteit en de creativiteit van jonge mediastrategen aan te zwengelen en te promoten.
Om een nominatie in de wacht te slepen, werkten de jonge media-experten gedurende de ganse dag in teams van twee elk een media-strategie uit. Hun strategie moest een antwoord bieden op de briefing van een belangrijke adverteerder. Na de presentaties nomineerde de jury drie duo’s.
Wie werden genomineerd? Volg mee het verloop van de competitiedag.
Media-expertise
In zijn welkomstwoord aan de deelnemende ‘high potentials’ voor de YMCE Strategy Award onderstreepte UMA-voorzitter François Chaudoir nogmaals het belang van de continue ontwikkeling van de media-expertise. De meerwaarde van mediabureaus ligt immers in de kennis, de leergierigheid en het enthousiasme van hun medewerkers. Talent maakt het verschil.
De briefing
In de ochtend maakten de 12 kandidaten kennis met de adverteerder. Tot dan toe was de identiteit van die adverteerder voor hen verborgen gehouden. Het bleek om Frédéric Gennart te gaan, Country Media Manager bij IKEA. Gennart gaf de kandidaten een uitgebreide briefing over de IKEA-catalogus, die via een opwaardering bij sommige doelgroepen nog meer ROI zou kunnen genereren. De teams beschikten over €500.000 mediabudget om meer kopers te activeren.
Frédéric Gennart (IKEA) stelt zijn case voor
Mediastrategieën en de jurypresentaties
De 12 ‘high-potential professionals’ werden daarna voor één dag ingedeeld in zes duo-teams. Die moesten in vijf uur tijd een optimale mediastrategie uitwerken om de vakjury te overtuigen van hun strategisch doorzicht.
In de namiddag presenteerden alle teams hun strategische aanbevelingen aan de YMCE-jury, onder leiding van Frédéric Gennart. Verder bestond de jury uit Didier Lefèvre (RTL), Ludovic De Barrau (IP TV), Rudi Janssens (VAR), Michel Godin (Welcome Media), Nicolas Beguin (Blue2Purple), Denis De Groote (Pivott), Corentin Franzin (Mindshare), Noelle Stevens (Mediabrands) en Danny Nijs van organisator 360° Academy.
De genomineerden
Na beraadslaging nomineerde de expertenjury deze drie teams.
- Elise Cogels (Folle Comm) en Tom Borri (Wavemaker)
- Dieter Vits (Publicis Media) en Gaetan Meert (Blue2Purple)
- Jessica De Jaegere (Space) en Tim Van Acker (Havas)
Op 2 april maakt de UMA de winnaars bekend tijdens de UMA DAY Best Media Campaigns 2018. Daar ontvangt het winnende team de trofee uit handen van de YMCE-partners IP en VAR.
De 12 kandidaten met adverteerder Frédéric Gennart (IKEA)