RMB lanceert eerste ‘ad replacement’ aanbod op Auvio

FacebookTwitterLinkedIn

Van 14 juni tot 15 juli zendt de RTBF alle 64 wedstrijden van het WK Voetbal 2018 uit op de tv-zenders La Une en La Deux, én op het digitale platform Auvio. Tijdens het WK biedt deze website van de RTBF voor het eerst reclameblokken met ad replacement. Met andere woorden, de reclameblokken op Auvio zijn dan specifiek voor het platform en verschillen dus van deze op televisie. Voor de gelegenheid stelde RMB een uniek digitaal video-aanbod samen.

Het WK en EK voetbal zijn belangrijke evenementen die naast een indrukwekkend bereik ook een typisch mediagedrag genereren. Het internet wordt dan massaal bezocht, zowel om informatie op te zoeken als om wedstrijden live te bekijken.

Het bereik van Auvio blijft gestaag toenemen. In januari vestigde de player een nieuw record met een maandbereik van 805.570 individuen. Deze toename heeft hoofdzakelijk te maken met de consumptie van videocontent (+51%). Sinds 19 februari is het Auvio-aanbod immers ook toegankelijk voor al de Belgen die in de EU-landen wonen.

Op basis van deze vaststellingen leekt het voor RMB vanzelfsprekend om voor het WK in Rusland een specifiek commercieel aanbod in live video op Auvio te presenteren. De adverteerders krijgen zo de kans om hun reclamespots met ad replacement op het platform te laten verschijnen. Met andere woorden, de reclameblokken op televisie en deze op Auvio worden ontdubbeld. De eerste verschijnen dus enkel op La Une en/of La Deux tijdens de live-uitzendingen, en de tweede enkel op Auvio. Het gebruik van beide kanalen, televisie en internet, blijft uiteraard mogelijk.

Meer dan de helft van de wedstrijden worden uitgezonden voor 18u. Er wordt dus verwacht dat een fors aantal kijkers de wedstrijden zullen volgen op het werk via Auvio.