Proximus koopt Mobile Vikings en JIM Mobile over van DPG Media

FacebookTwitterLinkedIn

Proximus krijgt de telecommerken Mobile Vikings en JIM Mobile, samen goed voor zowat 335.000 klanten, in handen. Het neemt de merken voor 130 miljoen euro over van DPG Media, zo kondigt Proximus maandagochtend aan. Mobile Vikings zal binnen de Proximusgroep “als afzonderlijke entiteit blijven functioneren, net zoals ook Scarlet en Tango na hun integratie autonoom bleven, met een duidelijke positionering en een sterke eigen identiteit“, zo staat in een persbericht van Proximus. Voor de klanten verandert er niets, en evenmin voor de circa 80 mensen die voor Mobile Vikings werken.

Het in Hasselt gevestigde Mobile Vikings, opgericht in 2007, is vooral bij jongeren populair. Het is een zogenoemde ‘mobile virtual network operator’, een telecomoperator die geen eigen netwerk heeft maar dat huurt bij een andere speler. Dat doet het voorlopig nog bij Orange, maar in de toekomst zal het overschakelen op het Proximusnetwerk. “De realisatie van de eerste synergieën wordt verwacht in het eerste semester van 2022“, zegt Proximus. “We zullen de lopende contracten respecteren“, zegt ook Proximuswoordvoerder Fabrice Gansbeke.

“Regelgeving niet gunstig genoeg om zelf door te gaan”

DPG Media verkoopt Mobile Vikings omdat het te duur was om zelf bundels met naast mobiele telefonie ook vast internet aan te bieden. Dat zegt CEO Kris Vervaet. Hij geeft als belangrijkste reden voor de verkoop van de mobiele operator de groothandelstarieven voor breedbandinternet.

Telenet en Proximus moeten hun vaste internetnetwerken openstellen voor alternatieve spelers die geen eigen infrastructuur hebben. De huurtarieven zijn door de overheid vastgelegd. De regeling moet de concurrentie op de telecommarkt aanzwengelen.

DPG Media heeft onderzocht of het zelf bundels kon lanceren, maar dat ging niet volgens Kris Vervaet. “De groothandelstarieven zijn voor ons als mediaspeler niet interessant genoeg om het zelf te doen“, zegt hij. “Jonge gezinnen hebben niet enkel een mobiel abonnement nodig, maar ook vast internet.

Het parcours van Mobile Vikings

Mobile Vikings zal in 2020 naar verwachting iets meer dan 50 miljoen euro omzet en een EBITDA van 15 miljoen euro neerzetten. De overnameprijs bedraagt 130 miljoen euro. Kris Vervaet: “Ik ben heel fier op het parcours dat Mobile Vikings binnen ons bedrijf heeft afgelegd sinds 2015. Dankzij de inzet en het professionalisme van het Viking team in Hasselt, kenden we een sterke toename van de Viking Community tot boven de 300.000 klanten.”

Guillaume Boutin, CEO van Proximus: “Ik ben bijzonder blij en kijk ernaar uit om de medewerkers en klanten van Mobile Vikings te kunnen verwelkomen binnen onze groep. Mijn eerste prioriteit is het behouden en verder ontwikkelen van de identiteit en positionering van Mobile Vikings in de telecommarkt, om deze overname perfect te doen aansluiten op ons bestaande merkenportfolio.”

Het telecommerk kwam vijf jaar geleden bij DPG Media terecht, tijdens de overname van Base door Telenet. Door de samensmelting van die laatste twee zouden maar drie in plaats van vier grote mobiele operatoren overblijven. Om de overname goedgekeurd te krijgen bij de Europese Commissie, werd Base-dochter Mobile Vikings afgestoten. Daarop kocht DPG Media Mobile Vikings in 2015 en voegde het samen met JIM Mobile.

Eind november bevestigde DPG Media dat het verschillende pistes bekeek voor Mobile Vikings en JIM Mobile. Nu is er dus al een deal. De overname moet wel nog worden goedgekeurd door de Mededingingsautoriteit. Proximus verwacht de transactie in 2021 te kunnen afronden.

Bron: DPG, Proximus, Belga.