Onderzoek The Oval Office en PUB: Belgische en Nederlandse bedrijven missen de kracht van ‘live’ en communiceren meer met medewerkers en klanten 

FacebookTwitterLinkedIn

The Oval Office en PUB peilden bij 75 Belgische en Nederlandse marketeers en communicatieprofessionals naar de impact van de coronacrisis op hun interne en externe communicatiemix.

Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de communicatieprofessionals, het niet meer live mogen communiceren met medewerkers en klanten, als een groot gemis ervaart. Daarnaast zeggen bijna 9 bedrijven op 10 dat ze tijdens de COVID-19 crisis meer communiceren met medewerkers en is 60% van de bedrijven ook meer met klanten gaan communiceren.

Meer dan 6 op 10 marketeers verwacht dat er pas vanaf september-oktober in “normale modus” zal kunnen gecommuniceerd worden, 16% verwacht dat dit zelfs pas in januari 2021 zal zijn.

De impact op de interne communicatiemix: videocalls zijn blijvers

Elk merk, bedrijf en organisatie is ten gevolge van de coronacrisis genoodzaakt zijn interne en externe communicatie te herdenken en aan te passen. Op vlak van interne communicatie is de impact ongetwijfeld het grootste geweest. Bijna 9 bedrijven op 10 (87%) zegt tijdens de crisis meer te communiceren met medewerkers. De top 5 van de kanalen die werden ingezet zijn: videocalls en videoconferences (77%), interne social media (66%), email (54%), intranet (53%) en webinars (51%).

Oliver Trop, Managing Partner van The Oval Office: “Ook na de crisis willen bedrijven voor hun interne communicatie blijven inzetten op technologieën die thuiswerk en ontwikkeling vanop afstand mogelijk maken. Videoconferencing (60%), webinars (50%) en interne sociale media (50%) zijn blijvers.”

De impact op de externe communicatiemix: traditionele media krijgen klappen

6 op 10 marketeers verklaren dat ze tijdens de lockdownperiode meer met klanten hebben gecommuniceerd. Dit deden ze voornamelijk door meer te investeren in content marketing (56%), social media advertising (46%), online advertising (41%) en PR (39%). De traditionele media moesten het deels vergelden: 45% van de respondenten verklaren hun investeringen in print te hebben verminderd, bijna 1 op 3 (28%) heeft zijn radio en tv-investeringen teruggeschroefd, 34% in out-of-home.

Gezien het verbod op evenementen, verklaart bijna 2 op 3 (63%) van de communicatieprofessionals hun investeringen op vlak van live te hebben verminderd of geschrapt. Een aantal onder hen schakelden over op videoconferencing.

Olivier Trop: “Na de crisis zouden de investeringen in traditionele media (print, radio, tv) opnieuw op hun normale peil moeten zijn. Maar ook op vlak van externe communicatie verklaren marketeers meer te zullen inzetten op social media advertising (66%), content marketing (58%), online advertising (54%) en PR (50%).”

De kracht van live bewezen: mensen missen ‘live experiences’

Sinds begin maart zijn publieksevenementen, bedrijfsevenementen (congressen, klantenevents, vakbeurzen, teambuildings, all employee meetings, …) en brand activations verboden. Dit wordt door communicatieprofessionals als een groot gemis ervaren, zowel voor communicatie naar medewerkers (voor 76% van de respondenten) als voor communicatie naar klanten (87%). Meer dan 4 op 10 (43%) onder hen verklaart na de crisis meer te willen investeren in live communicatie.

Dat marketeers de mogelijkheid om live communicatie te organiseren missen is niet verwonderlijk. 27% onder hen benoemt als belangrijkste troef van live events, het rechtstreeks in contact komen en de menselijke interactie met klanten (27%). Volgens 22% is het versterken van klantenengagement en klantenbinding de voornaamste troef van live, 12% beschouwt live events heel erg belangrijk als netwerking en leadership platform.

Wouter Boits, CEO The Oval Office: “Dat merken en bedrijven in de kracht van live blijven geloven en terug via creatieve merkbelevingen willen communiceren naar hun medewerkers en klanten verwondert ons niet. Als toonaangevend live+communicatiebureau is The Oval Office al langer overtuigd dat een combinatie van creatieve communicatie en engagerende live belevingen tot meer merkengagement leidt. En als deze crisis al voor één positief punt heeft gezorgd, dan is het wel dat we aan niemand meer moeten uitleggen wat het belang van ‘live experiences’ is in ieders leven.”

Het volledige onderzoek kan u hier terugvinden.