MediaSpecs Summer Interview 1/9 – Rekad: de groene parel onder de uitgevers

FacebookTwitterLinkedIn

Het bedrijf dat 40 jaar geleden begon als een kleine agrarische uitgever is er nog steeds, en hoe. Het staat stevig in de wereld en is het aanspreekpunt voor de tuin- en groensector. Hoe het zover gekomen is? Rekad kijkt over de muren heen, noteert goed en schakelt voortdurend. Zo is het een mediagroep geworden, die in vier talen publiceert, zich comfortabel in de on- en offline beweegt en daarbovenop fysieke events in de sector organiseert. Interview met Gregori Skatchkoff: “De uitgeverswereld verandert voortdurend, dus stilstaan is geen optie”.

Van kleine Belg naar fiere wereldspeler

Rekad startte in de jaren ’70 als een agrarische uitgeverij, met een onafhankelijke landbouwkrant als antwoord op de publicaties van de landbouwfederaties. Over de jaren heen breidde Rekad haar portfolio uit, enerzijds qua sectoren – “Van de land- naar de tuinbouw, en van de tuinen naar de bloemen” – en anderzijds qua doelgroepen: “Het is allemaal gestart met B2B, en later uitbreiding naar B2C, weliswaar in onze niche blijvend”.

En zo geldt Rekad vanuit Herentals vandaag als de referentie voor de tuin- en groensector, met magazines als

  • Fleur Creatief (internationaal consumentenmagazine over bloemsierkunst),
  • Fleur Magazine (vakfloristen),
  • outdoor B2C-magazines Fence Tuinmagazine (met DIY-georiënteerde content voor hobbytuiniers)
  • en Chic Gardens (rond outdoor design en het exclusieve tuin- en terrasleven),
  • en diens B2B-tegenhanger CG Concept (specifiek voor tuinaannemers en -architecten en gemeentelijke groendiensten).
  • De agrarische vaktijdschriften de Loonwerker, Varkensbedrijf en Melkveebedrijf, die Rekad ondertussen samen met de Nederlandse uitgeverij Prosu uitgeeft.

“Als je in België een niche approach hebt, is het belangrijk dat je buiten de landsgrenzen denkt, want ons land is te klein en te complex.”

Rekad heeft door de jaren haar portfolio zorgvuldig opgebouwd, gebruikmakend van Belgische hoogwaardige exportproducten. Zo is het outdoormagazine Chic Gardens gestoeld op een aantal Belgische designmerken als Royal Botania en Extremis. “Heel wat van onze designers hebben de wereld veroverd. Niet enkel in de tuin- maar zeker ook in de bloemenwereld. Een figuur als Daniël Ost heeft België op de kaart gezet op het niveau van bloemsierkunst en dat heeft een nieuwe generatie met zich meegebracht van floristen en bloemsierkunstenaars.” België mag zich in deze sectoren gerust vooruitstrevend noemen.

Die spitspositie zorgt bovendien voor veel traffic naar ons kleine Belgenland. Fleuramour, het jaarlijkse event in het Limburgse Alden Biesen, lokt geïnteresseerden van over de hele wereld, die naar het bloemsierkunstevent afzakken om te genieten van deze kunstvorm.

De digitale aardverschuiving: op zoek naar een nieuw evenwicht

In 2005 vervoegt Gregori de uitgeverij – Rekad bestaat dan zo’n 25 jaar – en in de ontluikende digitale wereld kwam zijn IT-achtergrond als geroepen. De jaren 2000 staan dan ook synoniem voor de digitale revolutie. Wie als bedrijf of merk niet van plan was om op de digitale trein te springen, zou op langere termijn misschien niet meer bestaan. Voor vele uitgevers betekende het digitale verhaal een structuur die op zijn kop werd gezet: “Mediabedrijven zijn performante IT-bedrijven geworden, maar als je geen IT in huis hebt, dan kan je niet snel genoeg schakelen. Het komt erop neer dat een uitgever vandaag de dag fungeert als een full-service contentmarketingbureau, naar zowel zijn lezers als zijn partners.”

Tv, online, magazines en kranten – uiteindelijk vervagen grenzen. Een traditionele uitgeverij gaat zich gedragen als een redactionele blogsite en vult die aan met video.” Deze mediamix is er ook bij Rekad gekomen. Waar Rekad vroeger een printuitgeverij was die zich toelegde op magazines, is het nu een ware mediagroep. Naast de vertrouwde printuitgaven beschikt de uitgeverij over bijhorende websites, ondersteund door wekelijkse nieuwsbrieven, organiseert het events en heeft het met Jardins & Loisirs (de Franstalige tegenhanger van Fence Tuinmagazine) ook een wekelijks tv-tuinprogramma op La Une, gepresenteerd door Luc Noël.

Daarnaast ontwikkelde de uitgeverij nog een afgeleide activiteit als contentprovider voor externe partners met onder andere de realisatie van merkenmagazines.

Wat men op het eerste gezicht misschien minder zou verwachten, is dat de digitale golf bovendien nieuwe printmogelijkheden met zich meebracht. Rekad lanceert binnenkort het Jaarboek van de Belgische Groensector 2020. “Het jaarboek past in een filosofie en strategie waarbij je een nieuw evenwicht vindt in online en bestaande magazines, met uitbreiding van wekelijkse nieuwsbrieven, een jaarboek, en gerichte dossiers.

Waar ik het meest trots op ben, is dat we die digitale versnelling gerealiseerd hebben. Als je je beroep met passie doet, dan kijk je wat er gebeurt en school je constant bij, zorg je dat je bij de federaties, zoals We Media, actief bent en zo hou je de vinger aan de pols.” Rekad vond met succes zijn nieuwe evenwicht.

“Schakelen, schakelen, schakelen. Het is een ongoing process dat constant wordt bijgestuurd.”

Over de muren kijken

De evolutie van offline naar online verliep nergens in de sector zonder horten of stoten. “Je moet leren omgaan met traagheden. Bij online is het heel lang zo geweest dat reclame en paywalls niet geaccepteerd werden. Daarom moet je per doelgroep een juiste visie ontwikkelen en de juiste weg uitstippelen. Dat is een heel proces. Je mag niemand choqueren, maar tegelijkertijd moet je blijven vooruitgaan.

Gelukkig staat Rekad niet alleen in die problematiek. “We hebben als uitgever een ‘opvoedende’ taak, maar kunnen dat als nichespeler niet alleen. Grote mediagroepen en nieuwe online uitgeverijen helpen daarbij om die acceptatie bij de lezer te bekomen. Een paywall was vier jaar geleden not done. Nu snapt iedere lezer dat een paywall noodzaak is, want anders kan een medium niet bestaan. Als uitgever mogen we ook tevreden zijn dat de Netflixen en de Spotify’s abonnementen opnieuw hip gemaakt hebben.

“Dat past binnen mijn filosofie van over de muren kijken, want dat zijn macro-evoluties die je op microniveau kunt toepassen.”

Zo is Rekad ook aanwezig op seminaries als Magnify, een organisatie van We Media, waar het in aanraking komt met uitgeverijen die andere segmenten behelzen. Op die manier gaat Rekads slagzin Think global, act local or niche minded verder dan woorden.

Info

Lieven Hemschoote is sinds 2000 Managing Director van Rekad.

Gregori Skatchkoff is sinds 2005 Head of Digital, Innovation, ICT & New Media.

Fleuramour heeft plaats van 27 tot 30 september 2019 in Alden Biesen. Een honderdtal floristen, vanuit Mexico tot Australië, decoreert het prachtige kasteeldomein met 140.000 bloemen verwerkt in ontelbare unieke creaties.

Nog enkele belangrijke producten die dit jaar verschijnen, zijn de najaarseditie van Chic Gardens (adverteren mogelijk tot 30 augustus) en het Jaarboek van de Belgische Groensector 2020, waarin alle toeleveranciers uit de sector aan bod komen.

Informatie over de media van Rekad Uitgeverij, met advertentietarieven en contactgegevens, is te raadplegen in de MediaSpecs Database.