Mediahuis wil bod neerleggen op Telegraaf Media Groep

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis wil een bod uitbrengen op de Nederlandse Telegraaf Media Groep (TMG), eigenaar van de krant De Telegraaf, Metro en het Noordhollands Dagblad. Dat meldt alvast de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad.

Mediahuis, dat NRC Media en De Limburger al in portefeuille heeft, wil zo zijn positie in Nederland versterken. De Belgische uitgever is bereid een bod neer te leggen van 5,25 per aandeel, of een premie van 50 procent boven de huidige koers. In totaal biedt Mediahuis zo 243 miljoen euro. De handel in het aandeel van TMG is inmiddels stilgelegd.

Volgens de bronnen van Het Financieele Dagblad staat de familie Van Puijenbroek, die een belang van 40 procent heeft in TMG, positief tegenover het bod van onze landgenoten.

Concentra, dat samen met Corelio in 2013 fuseerde tot Mediahuis, was al in Nederland actief met De Limburger. In 2015 kwam daar NRC Media bij, de uitgever van NRC Handelsblad en NRC Next. Twee maanden geleden kwamen ook de regionale kranten De Limburger en Limburgs Dagblad onder controle van Mediahuis. CEO Gert Ysebaert (foto) zei toen al dat die overname de ambitie moest tonen om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden. Op dat moment waren enkel De Persgroep (eigenaar van onder meer Het Parool, AD, De Volkskrant en Trouw) en TMG nog grotere uitgevers dan Mediahuis.

Met een overname van TMG door Mediahuis zouden zo goed als alle nationale Nederlandse kranten in Belgische handen komen. Enkel Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep) en Het Reformatorisch Dagblad (Erdee Media Groep) zijn nog in Nederlandse handen.

Profiel van Telegraaf Media Groep (TMG)

TMG is – naast het eerder vermelde De Telegraaf, Metro en Noordhollands Dagblad – ook eigenaar van De Financiële Telegraaf, Telesport, Autovisie, Privé, Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM, een aantal regionale dagbladen zoals De Gooi- en Eemlander en websites als Gaspedaal.nl en Dumpert.nl.

Sinds midden 2014 leidt Geert-Jan van der Snoek het bedrijf. Hij verzuchtte dit najaar nog tegen analisten dat de concurrentieverhoudingen tussen Vlaamse en Nederlandse uitgevers niet helemaal zuiver zijn. Hij wees daarvoor op de distributiesubsidie die bpost krijgt voor de krantenbedeling en volgens hem onrechtstreeks bij de uitgevers terechtkomt. In Nederland bestaat een dergelijke subsidie immers niet.

TMG tekende in 2015 een omzet op van 482 miljoen euro en maakte een nettoverlies van 23,6 miljoen euro. Het bedrijf telt 2.049 voltijdse werknemers.

Bron: Belga.