Media Fast Forward: een dag vol innovatie en technologie

FacebookTwitterLinkedIn

In Bozar in Brussel vond op vrijdag 14 december Media Fast Forward plaats, een conferentie georganiseerd door VRT in samenwerking met Var en Media Invest Vlaanderen. Een dag waar innovatie en technologie centraal stonden, maar ook met een grote focus op ontmoeten en ontdekken.

De zalen van Bozar werden voor de gelegenheid in een technologisch jasje gestoken en kregen toepasselijke titels zoals onder andere Internet Explorer, MySpace, Netlog en Limewire. De conferentie kon opgedeeld worden in vier grote luiken met steeds de gemeenschappelijke thema’s: Innovatie & Technologie. Doorheen de ganse dag kwamen sprekers aan het woord die hun visie, ideeën en werk kwamen voorstellen. De wins en fails waar men reeds mee geconfronteerd werd, de uitdagingen waar we in de toekomst mee te kampen zullen krijgen en hoe iedereen hier op zijn persoonlijke manier moet trachten mee om te gaan. De exhibitie was het meeting point van het evenement, hier werden op de Innovation- en Start Up Street de nieuwste technologieën op de markt voorgesteld. Daarnaast werden er in de VRT Sandbox Sessies zes onderwerpen gepresenteerd die verwacht worden om 2019 te gaan kleuren en hoe deze ontwikkelingen de manier van media maken zullen veranderen. De dag werd afgesloten met een closing talkshow in de grote Henry Le Boeuf zaal, voor de gelegenheid omgedoopt tot Encarta 95, met als hosts journaliste Annelies Beck en Fredo De Smet, curator van Media Fast Forward.

 

Het centrale thema van het slotdebat was ‘In Search Of Identity’, wie zijn wij als mediasector in de huidige maatschappij? De Smet mocht het debat openen en stelde dat de bestaande grenzen aan het vervagen zijn, er is vandaag de dag in onze maatschappij een ‘Crisis of Control’. Met een quote van de Franse filosoof Jean Baudrillard zette hij zijn stelling kracht bij: “It is always the same: once you are liberated, you are forced to ask who you are’. Media hebben tegenwoordig ongelooflijk veel mogelijkheden om content te maken, maar veel minder om deze content te controleren. Jongeren zijn op zoek naar autonomie en anonimiteit, maar door zich te begeven op sociale media geven ze hun gegevens net bloot. De platformen hebben meer informatie over kinderen dan ouders en scholen, maar hun reactie daarop is om zelf ook platformen op te starten. Een vicieuze cirkel die men dringend moet trachten te doorbreken.

Digitaal kunstenaar Dries Depoorter mocht enkele van zijn werken zoals TinderIn en de app Die With Me komen voorstellen aan het grote publiek. Telidja Klaï van Ketnet en Mylene Verdurmen van AVROTROS gaven dan weer toelichting bij de manier waarop zij als openbare omroepen in België en Nederland, omgaan met de digitale veranderingen en technologieën. Het is voor hun vooral een uitdaging om voorzichtig om te springen met de gegevens van de jongeren en tegelijk de juiste content aan te bieden via de juiste kanalen, om zo te voldoen aan de eisen van hun doelgroep.

De Britse schrijver Jamie Bartlett publiceerde in 2018 zijn boek The People Vs Tech: How the Internet is Killing Democracy (and how We Save It). De titel spreekt voor zich dat Bartlett de toekomst niet zo positief tegemoet kijkt, door de komst van het internet en sociale media is de huidige maatschappij aan het veranderen. Het politiek debat wordt meer en meer op sociale media gevoerd waardoor mensen hun geloof in democratie aan het verliezen zijn. VRT-journalist Tim Verheyden, de maker van de Pano-reportage over Schild & Vrienden, sluit zich aan bij de visie van Bartlett. Hij kon uit eigen ervaring vaststellen hoe sociale media een cruciale rol spelen binnen de politiek, maar tegelijk ook de basis zijn voor groepen om zich te verenigen en gelijkgestemden te vinden. Via sociale media kunnen ze enerzijds hun boodschap makkelijk verspreiden en anderzijds ook alles binnen de groep organiseren. Nieuwe businessmodellen waarin overheden de controle bezitten over sociale media en mensen hun levensstijl aanpassen naar minder digitaal, zouden volgens Bartlett en Verheyden een eerste stap in de goede richting zijn.

Ruben Verborgh, Professor Semantisch Web van de UGent, deelt dezelfde mening en visie. We zijn namelijk de controle kwijt en we moeten ervoor zorgen dat we deze terug in handen krijgen. Op dit moment moeten we onze gegevens afgeven aan centrale platformen zoals Facebook en Twitter, om gebruik te mogen maken van die media. Er is volgens Verborgh nood aan een decentralisatie waarbij iedereen een eigen rugzak krijgt en zelf kan bepalen welke applicaties men wilt gebruiken. Het Solid Team van Tim Berners-Lee (de uitvinder van het world wide web), waar Verborgh deel van uitmaakt, tracht de macht terug te winnen en de privacy opnieuw te vergroten.

Een laatste spreker die verwelkomd werd op het podium was Jozefien Daelemans, de oprichtster van het online magazine Charlie Magazine. Met behulp van het internet is het volgens haar mogelijk om een community te creëren en mensen een stem te geven die er geen hebben. Hierdoor kunnen structurele problemen binnen de maatschappij op de agenda geplaatst worden en zorgen voor een grotere bewustwording, de oplossingen kunnen online echter niet gevonden worden.

Het slotwoord van een interessante en leerrijke dag was voor organisator Fredo De Smet, die de puntjes nog even op de i zette: “Als gebruiker kunnen we kwaad zijn op sociale media, maar het zijn wij die hen de legitimiteit geven door de platformen te blijven gebruiken. Vertrouwen in “een goede huisvader” mag er zijn, maar het is ook onze eigen verantwoordelijkheid om onszelf te beschermen.”