Kapaza past zich aan de generatie Y aan en opent een nieuwe rubriek

FacebookTwitterLinkedIn

Kapaza.be`s Consumeter legt een nieuwe trend van serendipiteit (gelukkig toeval) bij jongeren bloot. Hierdoor pakt de zoekertjessite nu uit met de ‘Verras me` knop, om zo een antwoord te bieden op een steeds sterkere vraag van zijn jonge publiek.

 

Generatie Y is het voorwerp van regelmatige en veelvuldige analyses, maar de conclusies daarvan verschillen elke keer. Volgens de laatste Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be, vormen de jongeren onder de 35 jaar een aparte “Generation &”, waar traditie en verrassing hand in hand gaan. Zo heeft zowat de helft van de jongeren bijvoorbeeld een vaste plaats aan tafel, slaapt 57% steevast aan dezelfde kant van het bed en vond 40% hun job via een gerichte zoekactie.

 

Wanneer het echter gaat om hun vrije tijd, proberen deze Millennials te ontsnappen aan de dreigende verveling van de goed georganiseerde maatschappij en gepersonaliseerde marketingboodschappen. Zo proberen 3 op 4 jongeren regelmatig iets nieuws uit de menukaart op restaurant, vertrekt 1 op 3 op reis zonder voorbereiding en laat zich ter plekke adviseren door lokale inwoners, en trekken 6 op 10 jongeren liefst naar een voor hen nog onbekende stad wanneer ze een dagje willen gaan shoppen.

 

Serendipiteit op Kapaza.be

Op zoekertjessite Kapaza.be hadden ze de nieuwe trend al even in de gaten. Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be: “We merkten dat mensen die naar onze zoekertjessite surften gemiddeld tussen 7 en 12 minuten bleven rondsurfen, zowat de helft langer dan op vergelijkbare websites. Bovendien bleek dat ze vaak via één categorie, zoals meubelen, de site binnenkwamen om dan weer via een andere de website te verlaten, zoals sportartikelen. In hun zoektocht naar een goede deal worden ze blijkbaar geïnspireerd door andere zoekertjes. Dat viel ons zodanig op dat het ons een prima onderwerp leek voor onze vierde Consumeter.”

 

Het onderzoek, in samenwerking met Insites Consulting, bevestigt de drang naar serendipiteit bij Generation Y: 62% van de ondervraagden geeft aan nood te hebben aan variatie en verrassing. Zowat 58% koopt tijdens het shoppen, online én offline, dan ook meer artikelen dan ze initieel in gedachten hadden.

 

De cijfers op Kapaza.be bevestigen de nood aan variatie: de helft van de bezoekers snuistert in 2 tot 4 verschillende categorieën, 1 op 5 bezoekers gaat zelfs voor 5 categorieën of meer.

 

Joeri Van den Bergh: “De drang naar serendipiteit is direct gerelateerd aan het feit dat we leven in een wereld met eindeloze mogelijkheden, en dat durft al eens leiden tot stress. Kiezen is verliezen, en bij gelukkig toeval kan je alleen maar winnen!”.

 

Verras me!

Kapaza.be`s Consumeter legt niet alleen verrassende trends bloot, het helpt de grootste zoekertjessite van België ook om de kwaliteit van de werking hoog te houden door in te spelen op noden en wensen van gebruikers. Met de ‘Verras me` knop is er een extra functie toegevoegd op de welkomstpagina. Bezoekers die verrast willen worden zullen via een druk op de knop naar een willekeurig gekozen product geleid worden, en vandaar uit kunnen ze naar hartenlust doorklikken. Zo kunnen ze tot in het oneindige verrast en geïnspireerd worden.