Jaarresultaten Roularta: beter tweede semester en herstructurering Franse activiteiten

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group noteert een stijging van haar courante cashflow in het tweede semester 2013 van 11%. Op het hele jaar 2013 daalde deze nog met 9%.

 

De onderneming heeft in 2013 eveneens belangrijke stappen gezet om haar Franse activiteiten te reorganiseren. Deze uitzonderlijke herstructureringen hebben een impact op de nettoresultaten. Deze zullen vanaf 2014 op jaarbasis de loonkosten met ongeveer 7 miljoen euro doen dalen.

 

De groepsomzet daalde licht met 5,0% (van 712 naar 676 miljoen euro) en de courante winst met 26,7% (van 13,1 naar 9,6 miljoen euro). De daling van de gecorrigeerde omzet bij de Audiovisuele Media was 2,4%, die bij de Printed Media 6,2%.

 

Het nettoresultaat werd negatief (-57,9 miljoen euro) door het boeken van 40,6 miljoen euro waardeverminderingen op de Franse titels en 27,6 miljoen euro herstructurerings- en eenmalige kosten (na belastingen) in België en Frankrijk. De bekendste merken en bladen van Roularta worden volgens de actuele boekhoudingregels niet gewaardeerd omdat het eigen creaties zijn. Alleen de gekochte titels staan geboekt als immateriële vaste activa.

 

Belangrijke gebeurtenissen 2013 en begin 2014

 

Digitale groei

In de loop van 2013 werd heel wat geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de nieuwssites van de groep.

 

Knack.be/Levif.be is geëvolueerd van 3 naar vandaag 4 miljoen unieke visitors (UV) per maand, die zorgen voor 30 miljoen pageviews. In Frankrijk haalt Lexpress.fr bijna 6 miljoen UV, Cotemaison.fr 1 miljoen UV en Letudiant.fr 2 miljoen UV.

 

Roularta realiseert bijna 40 miljoen euro omzet via het internet, waarvan 30 miljoen euro reclameomzet, via nieuwssites en nieuwsbrieven, lead generation-campagnes, de sites voor classifieds Immovlan.be, Autovlan.be en Streekpersoneel.be en lokale adverteerders die een beroep doen op Roularta voor Google AdWords- en Proxistore-campagnes. Samen met Groupe Rossel werkt Roularta verder aan de uitbouw van de classifieds-sites. Recentelijk werd Click your Car overgenomen als platform voor de verkoop van nieuwe wagens. Roularta participeert via een samenwerkingsakkoord voor 1/3 in Notapolis, een nieuw softwareplatform voor de notariële wereld dat toelaat om alle communicatie omtrent panden te beheren en uit te sturen naar alle mogelijke media.

 

Roularta verwierf onlangs 100% van de aandelen van de NV Business Leads die aanvankelijk werd opgezet als een joint venture.

 

Proxistore is een nieuw initiatief dat toelaat lokaal reclame te maken via een reeks grote Belgische websites, zodat men meer dan 70% van de lokale bevolking kan bereiken. Roularta is reseller voor Vlaanderen en participeert voor 31,43% in het bedrijf dat ook van start gaat in Frankrijk en Duitsland.

 

Meer dan 10 miljoen euro omzet wordt gerealiseerd via de verkoop van online content en business information van de Trends Top, het recent overgenomen Euro DB (met B-information, B-legal, B-finance, B-collection), Inside Beleggen, Fiscoloog enz.

 

Intussen is alles in gereedheid gebracht om te starten met Digilocal, een complete service voor lokale adverteerders op het vlak van het internet. Met websites, elektronische newsletters, het inschakelen van Google AdWords, Proxistore en sociale media zoals Facebook en Twitter en met een sterke regionale verkooporganisatie en technische knowhow is de basis gelegd voor verdere groei. Roularta werd twee jaar na elkaar bekroond met de Europese Google-award voor de beste service als Google-reseller.

 

In het voorjaar van 2014 lanceert Roularta verschillende projecten met betaalde content via het internet.

 

De website van Krant van West-Vlaanderen, KW.be, wordt betalend nadat de bezoeker een maand gratis heeft kunnen kennismaken. KW.be wordt twee keer per dag ondersteund door een gratis nieuwsbrief naar 125.000 West-Vlamingen. De magazines van de groep wachten het resultaat af van enkele experimenten in Frankrijk.

 

In Frankrijk start Lexpress.be met een metered paywall vanaf 20 artikels en daarnaast wordt werk gemaakt van een nieuwe site met exclusieve enquêtes. Het weekblad Point de Vue lanceert een nieuwe site met royaltynieuws.

 

Groei met events

Roularta Events organiseert een 100-tal events per jaar, awards, galadiners, beurzen en seminars.

 

In elke provincie gebeurt dit met de Trends Gazellen en via de Trends Business Tour. Nationale awards worden uitgereikt voor het algemeen management (Manager van het Jaar), voor de wereld van de IT, de Industrie, de CFO, de HR-manager, de fundmanagers. In 2014 worden voor het eerst de Trends Legal Awards georganiseerd na een recente overname. Roularta organiseert de beurs Ondernemen/Entreprendre op de Heizel in Brussel en de beurs Ondernemen in Gent Flanders Expo. De Streekkrant organiseert in elke provincie jobbeurzen en het gratis lifestylemagazine Steps organiseert shoppingdays in alle centrumsteden.

 

In Frankrijk organiseert Groupe Express-Roularta met L’Etudiant een 80-tal salons voor de studenten en met Job Rencontres een 10-tal jobbeurzen. Deze business evolueert gunstig.

 

Groei met line extensions

De lezers van de magazines van de groep blijken geïnteresseerd te zijn in tal van culturele en lifestyle-initiatieven. Door zich te concentreren op specifieke projecten slaagt Roularta erin exclusieve aanbiedingen te presenteren tegen zeer voordelige condities. Verschillende boekenprojecten en de verkoop van designobjecten e.a. zorgden voor een groei van de omzet. In 2014 worden voor het eerst exclusieve cruises met een origineel programma georganiseerd met Plus, Knack en L’Express. Het ziet ernaar uit dat alle cruises volzet zullen zijn.

 

Gratis pers

De omzet van de divisie gratis bladen daalde in 2013 met 8,3% hoofdzakelijk omwille van de jobadvertenties in De Streekkrant. Sinds begin 2014 lijkt de bodem bereikt en lokale printadvertenties in een huis-aan-huis verspreide krant blijken onmisbaar te zijn om werk en medewerkers te vinden in eigen streek. Parallel wordt werk gemaakt van een nieuw softwareplatform voor Streekpersoneel.be met een performant beheersysteem voor jobs en cv’s. De Zondag en Steps blijven gunstig evolueren.

 

Magazines

De reclame-inkomsten van de magazines daalden in 2013 met 11,2%.

 

Dit cijfer werd sterk negatief beïnvloed door de terugval van de reclame van de farma-industrie in de medische bladen. Om die reden werd de frequentie van de Artsenkrant herleid tot eenmaal per week en werd eind 2013 gekozen voor een nieuw uitgeefmodel, gebaseerd op het betalende abonnement. Roularta heeft intussen 100% van de aandelen verworven van ActuaMedica.

 

Roularta heeft met het Antwerps Havenbedrijf een akkoord afgesloten om het stopgezette weekblad De Lloyd nieuw leven in te blazen onder de naam Flows en het tijdschrift Transport Echo te integreren in Industrie.

 

De Nederlandstalige versie van het tijdschrift The Good Life werd stopgezet aangezien de reclame-inkomsten niet volgden niettegenstaande de positieve reacties van de lezers en de goede losse verkoop. De Franse versie doet het echter schitterend in Frankrijk en internationaal en klopt alle records.

 

In Frankrijk werd de gedrukte versie van het maandblad L’Entreprise stopgezet. De rubriek L’Entreprise leeft verder in het maandblad L’Expansion waar micro- en macro-economie aan bod komen en online waar het een belangrijke rubriek is van Lexpress.fr.

 

De lifestylemagazines Maison Française en Maison Magazine fuseerden tot Maison Française Magazine, een compleet woonmagazine dat praktische informatie combineert met grote reportages. De nieuwe formule wordt goed onthaald door de reclamewereld en de eerste nummers kennen een goede start.

 

Het Belgische tijdschrift Nest (N/F) kreeg een meer luxueuze uitvoering en een hogere frequentie. Nest verschijnt voortaan elke maand en heeft daarnaast nog een reeks speciale edities omtrent Recepten, de Kust enz.

 

Binnen de lezersmarkt daalde de globale omzet uit de losse verkoop met 4,5% en Roularta doet het daarmee veel beter dan de meeste uitgevers in België en in Frankrijk. Daarenboven daalde de omzet uit abonnementen slechts met 1,5% en die vertegenwoordigt voor Roularta 2/3 van de lezersinkomsten.

 

Intussen begint enerzijds de verkoop van digital only-abonnementen en losse nummers stilaan iets te betekenen. Wekelijks worden reeds enkele duizenden exemplaren verkocht. Roularta zorgt voor twee versies naar keuze (lookalike met de lay-out van het blad of een aangepaste tabletversie) voor Apple, Android of Microsoft.

 

Anderzijds beschikken alle printabonnees automatisch ook over de digitale versie van hun blad en kunnen die lezen op pc, tablet of mobile om het even waar ter wereld vanaf 21 uur de dag voor verschijnen. 2/3 van de abonnees heeft de app gedownload maar slechts 1 à 2% leest zijn blad digitaal. Nieuwe lezers ontdekken het magazine via hun iPad of een andere tablet en worden abonnee via de landingspagina van Abonnementen.be, maar 85% kiest voor een full abonnement, print inbegrepen.

 

Televisie

De Vlaamse Media Maatschappij veranderde van naam in Medialaan en kan terugblikken op een stabiel jaar wat betreft kijkers en luisteraars en, op financieel vlak, een groei van de contributie.

 

2013 bracht weinig verandering in de kijkcijfers. De verhouding tussen de drie zendergroepen, Medialaan, VRT en SBS bleef haast ongewijzigd. Op de commerciële doelgroep blijft Medialaan nipt de VRT voor en is men quasi dubbel zo groot als SBS. VTM daalde licht (naar 22,2%). 2BE haalde hetzelfde marktaandeel (9%) als in 2012. Vitaya had zijn beste jaar ooit, vooral door de scripted realityprogramma’s in het voorjaar. Medialaan-TV is erin geslaagd om mooie kijkcijfers te behalen met minder uitzendkosten. In de werkingskosten werd voluit de kaart getrokken van een sterkere merkbeleving (extra investeringen in marketing) en van innovatie (uitbouw van de dienst Innovatie & Exploitatie).

 

De tv-advertentiemarkt in Vlaanderen bleef quasi stabiel (-0,3%). In het voorjaar had de markt nog af te rekenen met een stevige daling, maar sinds mei is er een duidelijk positieve kentering op te merken. Binnen die markt wist Medialaan-TV zijn aandeel te behouden.

 

Op het vlak van distributie heeft Medialaan een akkoord bereikt met Base (Snow) en een nieuw akkoord met Belgacom. Met Telenet blijft een akkoord uit en einde 2012 werd het Mechelse bedrijf gedagvaard. De eerste pleidooien vinden begin 2014 plaats. In de zomer werd het decreet signaalintegriteit gestemd, dat midden augustus in het Staatsblad werd gepubliceerd. In 2014 zal dit decreet ook effectief uitgevoerd moeten worden.

 

Jim Mobile zorgde ook in 2013 voor een mooie contributie en slaagde erin binnen de dalende Telco-markt licht te groeien.

 

Kanaal Z kon een sterker platform uitbouwen dankzij de creatie van heel wat randprogramma`s. De kijkcijfers groeiden naar meer dan 300.000 kijkers op dagbasis en 1,3 miljoen kijkers op weekbasis.

 

De regionale tv-zenders zien hun toekomst beveiligd door een nieuw Vlaams decreet dat een bijdrage per abonnee voorziet vanwege de distributeurs.

 

Radio

Q-music bleef samen met StuBru marktleider in het commerciële veld (beide circa 23%). JOE fm staat op de vierde plaats met circa 8,6%. De radioadvertentiemarkt groeide voor het vierde opeenvolgende jaar. De bestedingsaandelen van VAR (55%) en Medialaan (40%) bleven quasi constant. De extra advertentie-inkomsten converteerden grotendeels in extra contributie. Het verschil heeft vooral te maken met extra marketinginspanningen.

 

Stievie

In het voorjaar van 2013 werd de Stievie-app uitvoerig getest bij een 10.000 tal gebruikers, met enthousiaste reacties. Tijdens de zomer werd vennootschapsrechtelijk Stievie nv opgericht, een 100% dochter van Medialaan. Begin december dan werd Stievie gelanceerd naar het grote publiek. 

 

Andere

In het voorjaar van 2013 werd Paratel verkocht aan CM Telecom. In dezelfde periode werd beslist om het Mplus-project te stoppen en voor het jaareinde werd de vereffening uitgesproken. 

 

Vooruitzichten

Na een jaar van reorganisatie en herstructurering met veel uitzonderlijke kosten kijkt Roularta uit naar een beter 2014 met een stabiele lezersmarkt dankzij de abonnementenbestanden die vertrekken vanuit een goede startpositie. De visibiliteit op het vlak van reclame-inkomsten is nog altijd beperkt en beslissingen omtrent reclamecampagnes worden blijkbaar nog altijd op het laatste ogenblik genomen. Maar dankzij diversificatie groeien nieuwe bronnen van inkomsten en ook het internet opent nieuwe perspectieven.

 

Het volledige verslag, inclusief tabellen, vindt u hier.