Muziek luisteren is altijd al onderhevig geweest aan een heleboel trends, van vinyl en CD’s tot downloads en online streaming. Streaming platformen en mobiele apparaten brengen muziek nu op elk moment en tijdens elke activiteit moeiteloos tot bij de consument. Om die trends in kaart te brengen, vroeg Spotify aan onderzoeksbureau Kantar TNS, de traditionele media (radio) te vergelijken met muziek streaming in België.
The New Audio bundelt deze resultaten en toont aan hoe muziek streaming niet langer een toekomstverhaal is. Met meer dan 2.000 Belgische respondenten (16-64 jaar) vond het rapport dat muziek streaming een essentieel onderdeel is in het dagelijks leven. Zo spendeert de Belgische Spotify gebruiker gemiddeld 2,3 uur of 143 minuten per dag op Spotify Free. Luisteren naar Spotify maakt dan ook gelukkig: 6 op de 10 gebruikers (63%) geeft de muziekdienst een score van 8 of hoger.
Spotify Free is vooral populair bij de zogenaamde streaming-generatie (16-34 jaar), goed voor zo’n 54% van de Belgische Spotify gebruikers. Verder is Spotify Free ook een complementair kanaal voor radiozenders: de resultaten tonen aan dat er wekelijks een incrementeel bereik is van 22,1% in Vlaanderen en 17,9% in Wallonië bij de streaming-generatie. Terwijl radioluisteraars vooral intunen tijdens het rijden in de vroege ochtend of de avondspits, groeien Spotify luisteraars gestaag doorheen de dag. Ze luisteren namelijk naar Spotify tijdens verschillende activiteiten: de dagelijkse commute, surfen op het internet, studeren, sporten en relaxen.
Deze nieuwe inzichten van The New Audio onderzoek werden gedeeld tijdens The New Audio Insights Sessions in Brussel op dinsdag 8 oktober, met een groep van 100 gasten van media agencies, creative agencies en brands. Het event werd geleid door Joe Grimsdale (Account Director Spotify), Svooike Demunter (Business Developer Pebble Media) en Laura Varga (Business Development Manager bij Pebble Media). Gastspreker Jolien Van Heyste (Social Media & Content Strategist bij TBWA) besprak hoe merken de kracht van audio kunnen inzetten om op een persoonlijke en onderscheidende manier een diepere connectie te creëren met hun doelpubliek. Aan de hand van een case study onderschreef Van Heyste hoe audio de mogelijkheid geeft dit doelpubliek te bereiken op het juiste moment én in de juiste context.
The New Audio: highlights voor de Belgische markt
- 92%: dat is de naamsbekendheid van Spotify Free bij 16-24 jarigen in België.
- Spotify Free is het populairst bij de streaming-generatie, maar liefst 54% van de gebruikers zijn 16-34 jaar.
- Spotify Free is het grootste digitaal door reclame ondersteund muziekplatform in België bij verschillende doelgroepen (ongeacht geslacht, leeftijd of opleidingsniveau).
- De muziekdienst is complementair voor radiozenders: bij de streaming-generatie (16-34 jarigen) levert Spotify Free een uniek incrementeel bereik van 22.1% in Vlaanderen en 17.9% in Wallonië bij de streaming-generatie.
- Luister je naar Spotify? Dan luister je op élk moment van de dag. Spotify gebruikers luisteren naar hun favoriete nummers tijdens verschillende momenten: van me-time en multitasking tot sporten. Muziek streaming is dus een essentieel onderdeel van ons leven.
- Spotify is een trendsetter: zowel in Vlaanderen als in Wallonië geeft 1 op 2 Spotify Free gebruikers (54%) een score van 8 of hoger. Meer nog: Spotify maakt ook gelukkig. Maar liefst 6 op de 10 Spotify Free gebruikers (63%) geeft de muziekdienst een score van 8 of hoger.
- Podcasts worden steeds populairder. Wereldwijd is het aantal luisteraars met 367% gestegen. In België luistert 16% van de Spotify gebruikers minstens één keer per maand naar een podcast.
- Meer dan 1 op 5 van de Belgische Spotify Free gebruikers (21%) schenkt meer aandacht aan reclame op Spotify dan andere digitale kanalen. Dit toont aan dat Spotify Free luisteraars vaak actiever luisteren naar content.
- De vier populairste Spotify playlists in België zijn Top Hits BE, Happy Tunes, Chill Hits & ‘t Koffiehuis.