Space Essentials – De tablet is een nieuw universum voor de consument en de adverteerder

FacebookTwitterLinkedIn

Ze zijn er al een tijdje, maar tablets zoals IPads, Samsung Galaxy Tab, enz. zijn in opmars en kennen een explosieve groei. Dit nieuwste fenomeen kan nu volgens zijn reële gebruik worden bestudeerd. Een overzicht van wat men erover zegt, vooral op internationaal niveau (en in het bijzonder de verschillende opmerkingen die werden gemaakt op het Print & Digital Research Forum dat in oktober 2011 plaatsvond in San Francisco).

 

• Tablets zijn niet zo mobiel als men denkt: ze worden het meest thuis gebruikt.

• De tablets zouden een ernstige concurrent kunnen worden voor de gezins-pc: hij wordt vaak gedeeld en het gebruik ervan lijkt sterk op dat van de “klassieke” computers.

• Het toestel wordt dagelijks tussen de 2 en de 3 uur gebruikt, ook al is er geen consensus over de gebruiksmomenten.

• De tablet is een convergentietool, op het kruispunt van de pers – waarmee hij het leescomfort deelt – en de audiovisuele media. Aangezien hij in situaties van mediamultitasking wordt gebruikt, m.a.w. vaak tegelijk met een of meerdere andere media, biedt hij de “media owners” nieuwe mogelijkheden.

• Vanuit reclamestandpunt zou de efficiëntie minstens te vergelijken zijn met deze van de pers, maar het optimale gebruik voor reclamedoeleinden zou bijzonder doelgericht moeten zijn en in overeenstemming met de gebruikscontext van de consument.