De cynici van deze wereld hebben het over een ‘dode/kilometer’ ratio die grosso modo betekent dat het belang van nieuws afhangt van de afstand (hoe verder af, hoe minder belangstelling) en van het aantal doden (dat de dramatische schaal bepaalt).
Het is waarschijnlijk dat Covid-19 veel minder mensen het leven heeft gekost dan de Russische invasie in Oekraïne, maar als je de populariteit van het nieuws in 2020 ten tijde van corona vergelijkt met die sinds 24 februari, de dag waarop de “speciale militaire operatie” van start ging, dan zit je duidelijk in een andere dimensie. Corona was voor onze deur, Oekraïne ligt duidelijk verder weg. Hoe komen we tot deze diagnose van geringer belang?
We hebben in de mate van het mogelijke de dagelijkse mediaconsumptiegewoonten – d.w.z. op televisie en internet – opgevolgd en de recentste informatie bijeengebracht (tot 19 april voor internet en 20 april voor tv). Bij televisie zijn we vertrokken van de typologie “general news” en de kijktijd per individu. Zoals uit de grafieken blijkt, is de kijkcurve voor het jaar 2020 duidelijk gestegen vanaf week 11 (medio maart 2020), de start van de eerste lockdown. Het niveau bleef hoog. Afgezien van de eerste paar weken van 2021 bleef de belangstelling voor televisienieuws over het algemeen achter ten opzichte van het eerste coronajaar.
Vandaag (2022), met een gemiddelde van 18 en 16 minuten kijktijd in respectievelijk het Noorden en het Zuiden tijdens de laatste 7 beschikbare dagen, zitten we ver onder de pieken van 47 en zelfs 65 minuten in respectievelijk het Noorden en het Zuiden op de slechtste momenten van de coronacrisis. We zitten zelfs onder 2021.
Voor het internet is onze basis het nettobereik van meer dan twintig “nieuws” sites en apps. Ook hier gaf de coronacrisis de bereikcijfers een sterke boost gedurende het grootste deel van 2020 en waren de kijkcijfers het daaropvolgende jaar over het algemeen lager. In 2022 lijkt de week onmiddellijk na de inval in Oekraïne een kleine impuls te hebben gegeven aan de online nieuwsconsumptie, met name aan Franstalige kant, maar de belangstelling is sindsdien aanzienlijk afgenomen.
Om sporen van de Oekraïense crisis te vinden, moeten we dus andere bronnen gebruiken. Het onderzoek naar het moreel van de consumenten, dat wij een paar weken geleden hebben geëxploiteerd, is er zo eentje en dat weerspiegelt een echte crisis.
Redactie: MM.