Vlaamse jongeren breken met digitale tradities, zo blijkt uit nieuwe imec.digimeter

FacebookTwitterLinkedIn

imec.digimeter is een onafhankelijk onderzoeksproject dat sinds 2009 waardevolle informatie over Vlaamse mediagebruikers beschikbaar maakt voor instellingen, bedrijven en het grote publiek. Het nieuwe rapport (2021) is gebaseerd op een enquête bij 2.972 Vlamingen van zestien jaar of ouder die representatief werden ingedeeld op leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en provincie.

imec, de onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, presenteert de veertiende editie van de imec.digimeter. Daaruit blijkt dat heel wat online diensten en platformen waar we tijdens de coronapandemie massaal onze toevlucht tot namen het uitstekend blijven doen en zelfs nog aan populariteit winnen. Online shoppen, betalen met de smartphone en persoonlijke data raadplegen via itsme: het zijn stuk voor stuk blijvertjes.

Tegelijk gaan de jongere generaties steeds bewuster om met het (over)aanbod aan digitale toepassingen, en maken daarbij opvallende keuzes. Klassieke tv-abonnementen en platformen zoals Facebook, bijvoorbeeld, bekoren hen steeds minder.

Anderzijds zien we bij jongeren ook een diepere digitale kloof ontstaan: een kwart van hen geeft aan niet (meer) mee te zijn met het digitale jargon, en dreigt daardoor af te haken.