Seen from Space: SVOD in Vlaanderen

FacebookTwitterLinkedIn

Terwijl de aandelenmarkt het Netflix-aandeel zwaar afstraft wegens abonneeverlies, blijkt uit nieuwe gegevens van de jaarlijkse Digimeter-enquête dat er een vrij solide basis is in het noorden van België. Sinds Netflix in 2015 in het onderzoek is opgenomen, is de penetratie van de voormalige dvd-verhuurdienst namelijk gestaag gegroeid, zelfs de laatste 2-3 jaar, ondanks de opkomst van meer concurrentie. Van 12% in 2015 bereikt Netflix in het laatste kwartaal van 2021 bijna één op de twee Vlamingen (bij de 16-24-jarigen is dat 74%!).

Opmerkelijk is dat ook de concurrentie erin slaagt vooruitgang te boeken: Disney+ en Amazon Prime verdubbelden hun (veel bescheidener) penetratie tussen 2020 en 2021. Streamz, de SVOD die de nadruk legt op zijn lokale kant, zit ook in de lift, maar blijft veel bescheidener.

Opvallend hierbij is dat bij lineaire televisie lokale inhoud weliswaar duidelijk de voorkeur geniet van de Vlaamse kijkers, diezelfde lokale inhoud – de troef waar Streamz naar eigen zeggen prat op gaat – in het SVOD-segment veel minder aantrekkelijk lijkt te zijn.

Dit wordt nog duidelijker als we kijken naar een aantal specifieke gegevens uit de Digimeter. Die bevat meer bepaald een vraag over de opgezegde abonnementen. Dit maakt het mogelijk om voor een aantal platformen een berekening te maken van het behoud en de nettowinst tussen 2020 en 2021.

De penetratiegraad van 49% van Netflix die in 2021 werd opgetekend, blijkt dus het resultaat te zijn van een verlies of “churn” van 3%, en dus een nettowinst van 7% van de Vlaamse 16+-bevolking. Als gevolg daarvan heeft Netflix een retentieratio van 93% voor 2021 (voor de geïnteresseerden: deze ratio wordt verkregen door de in 2021 geleden verliezen af te trekken en dit resultaat te delen door de penetratie van 2020). Dezelfde verhouding is 75% voor Disney+, 67% voor Amazon, maar slechts 50% voor Streamz. Dit platform kampt inderdaad met een aanzienlijke churn, en de penetratie in 2021, 11%, is dan ook het resultaat van een netto toename van 7% en een retentie die beperkt blijft tot 4%, d.w.z. de helft van 2020.

Uiteraard mag niet uit het oog worden verloren dat dit de resultaten zijn van een enquête die werd uitgevoerd bij iets minder dan 3.000 personen van ten minste 16 jaar oud die in Vlaanderen wonen. De nauwkeurigheid van deze gegevens wordt dus gekenmerkt door foutenmarges die meerdere maanden teruggaan. Netflix lijkt echter een succesvol bedrijf te zijn in Vlaanderen en Streamz een challenger, een uitdager, die nog moet groeien.

Redactie: MM.