Seen from Space: Digitale audio doet het goed, Spotify doet nog beter

FacebookTwitterLinkedIn

De muziekmarkt is niet meer dezelfde sinds streaming zijn opwachting maakte. Volgens de pers zijn de globale resultaten van Spotify prima, zowel inzake gebruikersaantallen als wat de omzet betreft. Als we kijken naar de gebruikers, is ons land geen uitzondering.

Volgens de Global Web Index zou de penetratie van audio streaming in ons land tijdens het eerste semester met 5% toegenomen zijn in vergelijking tot dezelfde periode in 2018. Spotify boekt een vooruitgang van 29%. De groei is vooral te danken aan de betalende versie die zomaar even met 88% stijgt.

Tijdens het eerste semester zou de kloof tussen Vlamingen en Franstaligen bij de streamingdienst ook toegenomen zijn, met een verschil van meer dan tien punten, terwijl de digitale audiomarkt eerder evenwichtig verdeeld is tussen noord en zuid.

Spotify onderscheidt zich ook duidelijk van soortgelijke aanbiedingen: de penetratie bedraagt het dubbele van die van iTunes. Er zijn nog verschillen tussen noord en zuid. Kijk maar naar het Franse Deezer dat veel beter ingeburgerd is aan Franstalige zijde of AppleMusic en SoundCloud die het beter doen in het noorden.

Redactie: MM.