Vlaamse Regulator voor de Media: Jaarverslag 2023

In het jaarverslag van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) wordt vooreerst een algemeen beeld geschetst van de organisatie. In het tweede deel wordt o.a. uitvoerig ingegaan op de wijzigingen in het reglementair kader. Ook staat VRM stil bij zijn rol als aanspreekpunt en kenniscentrum binnen de Vlaamse mediasector.

Ook de beslissingen van de algemene kamer en kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen worden uitvoerig besproken.

De activiteiten van de VRM m.b.t. de economische analyse van de mediasector komen aan bod in het vijfde hoofdstuk van het jaarverslag. Centraal staan hier het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen, de markanalyse, de samenwerking met andere nationale regelgevende instanties (NRI’s) en de netneutraliteit.

Ook de werkzaamheden rond het jaarlijkse toezichtsrapport op de naleving van de beheersovereenkomst door de openbare omroeporganisatie worden kort aangeraakt.

Tot 30 juni 2024 is ons land voorzitter van de Raad van de Europese Unie. Ook de VRM beweegt zich reeds jaren op het Europees toneel. Over de contacten die de VRM heeft op dit vlak kan je meer lezen in het hoofdstuk ‘Contacten met andere instanties’.

VRM bespreekt verder nog kort de belangrijkste activiteiten rond het Content Creator Protocol. Zo wordt o.a. ingegaan op een eigen onderzoek m.b.t. het aanduiden van commerciële communicatie bij online video’s.

Op het einde van het jaarverslag leest u ook enkele uitdagingen, bedenkingen en aanbevelingen.