SafeShops.be: 1 Belg op 5 koopt wekelijks online

FacebookTwitterLinkedIn

20% van de Belgen koopt wekelijks via internet; in 2018 was dit nog 14%. De forse stijging verwijst onder meer naar het groeiende vertrouwen en het veilige gevoel van de Belgische online shoppers. Dat blijkt uit het Belgische Online Shopper Report waarin WHY5Research, in opdracht van SafeShops.be, in maart 2019 peilde naar het online koopgedrag van de Belg en naar de vereisten voor webshops om goed te scoren bij de consument.

24% van de respondenten geeft aan dat ze dagelijks surfen en 20% zet dit ook effectief om in wekelijkse aankopen. 1 Belg op 3 denkt bovendien dat ze in de toekomst nog meer online zullen shoppen. De traditionele categorieën mode, schoenen, reizen en vliegtuigtickets scoren nog steeds zeer goed, maar ook minder klassieke segmenten zoals huis- of tuinaccessoires, farma, voeding en drank zitten in de lift.

Computer wint het van tablet

Als gevraagd wordt naar de tool die het vaakst gebruikt wordt om online te shoppen, steekt de computer er nog altijd met kop en schouders bovenuit. 73% zet de computer op 1, gevolgd door de smartphone (37%) en tablet (21%). Smartphones en tablets worden wel steeds vaker gebruikt. In vergelijking met 2018 grijpt 8% meer naar zijn of haar smartphone en 7% meer naar een tablet om online te shoppen.

Nog beter met innovatieve technologie?

Belgen nemen voorlopig nog een afwachtende houding aan ten opzichte van de impact van innovatieve technologieën op hun shoppingervaring. Online shoppers zien het meeste potentieel in visuele hulp bij hun aankopen. Bijna 20% denkt dat hun ervaring sterk zou verbeterd worden door bijvoorbeeld virtueel passen, productvideo’s en augmented reality.

Bol.com het populairst in Vlaanderen, Amazon.com in Wallonië

In deze editie werd voor het eerst gepeild naar het gevoel dat een consument heeft bij bepaalde online marktplaatsen. Op nationaal niveau scoort 2dehands.be het best op vlak van vertrouwen en ervaring. In Vlaanderen heeft het Nederlandse Bol.com met 82% een flinke stap voor op Amazon (40%). In Wallonië zien we het omgekeerde met 70% voor Amazon.com en 18% voor Bol.com.

Logisch ook, gezien Bol.com nog niet aanwezig is in het Franse landsgedeelte. Belangrijk is wel dat men weet dat heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren via deze marktplaatsen. De strijd die zij voeren om webshops aan te trekken is dan ook al enige tijd aan de gang. Voor marktplaatsen zoals 2dehands.be, Bol.com, maar ook voor Amazon en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen”, besluit Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be.

Raadpleeg de volledige studie hieronder.