Best Brands Awards 2023: Onder meer Samsung, Bol.com, Colruyt, Engie en Gardena bevestigen hun leiderschap

FacebookTwitterLinkedIn

Voor het achtste opeenvolgende jaar erkennen de Best Brands Awards de favoriete merken van België in 21 verschillende bedrijfssectoren. Deze ranglijst werd onthuld tijdens een gala-evenement op 16 maart.

De Best Brands Awards werden in 2004 in München gelanceerd door het communicatieagentschap Serviceplan en GfK, partner in insights & recommendation, en vervolgens uitgebreid naar andere landen. Vandaag worden deze awards beschouwd als een prestatiegraadmeter van merken. Het is niet de subjectieve mening van een vakjury die de keuze van de winnaars dicteert, maar de consumenten zelf, op basis van twee criteria: Share of Wallet, of het economische succes van een merk (marktaandeel, prijspremie of eerste keuze van de consument) en Share of Soul, of de aantrekkelijkheid van het merk voor de consument (naamsbekendheid, imago en ervaring, momentum, gehechtheid en het potentieel voor cross-selling).

In België is de rangschikking van Best Brands gebaseerd op een online enquête die GfK heeft uitgevoerd bij 4.500 consumenten die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 8ste editie werden ongeveer 350 merken uit 21 bedrijfssectoren geëvalueerd en heeft men de methodologie verbeterd om een nauwkeurigere reflectie van de consument te krijgen over de merken die in het onderzoek zijn opgenomen.

De resultaten van de Best Brands 2023-studie in België tonen aan dat de Belgen gehecht blijven aan merken die al jaren waarden verzekeren en aan merken met een sterke Belgische verankering.

Klassement

De namen van alle winnaars werden bekendgemaakt tijdens het gala van de Best Brands Awards, dat op 16 maart plaatsvond in Docks Dome, in aanwezigheid van genodigden uit de bedrijfswereld, de reclamewereld en de media, en dat live werd uitgezonden op de sociale media.

De winnaars:

  • Alpro – Best Dairy Brand (NEW winner)
  • Argenta – Best Financial Services & Insurances Brand (NEW winner)
  • Bol.com – Best Retail Hi-Fi Electro Brand
  • Bosch Power Tools – Best Do-It-Yourself Brand (NEW winner)
  • Coca-Cola – Best Non-Alcoholic Soft & Fruit Drinks Brand
  • Colruyt – Best Retail Food/Near Food Brand
  • Côte d’Or – Best Confectionary, Biscuits & Snacks Brand (NEW winner)
  • Eggo – Best Kitchen Retail Brand (NEW winner)
  • Engie – Best Fuel & Energy Brand
  • Gardena – Best Gardening Brand
  • Hewlett-Packard (HP) – Best IT Brand
  • Martini – Best Liquors & Spirits Brand
  • Miele – Best Major Domestic Appliances Brand
  • Nivea – Best Personal Care, Body and Health Brand
  • Philips – Best Small Domestic Appliances Brand
  • Royal Canin – Best Pet Care Brand
  • Samsung – Best Consumer Electronics, Best Telecom Brand, en Best Product Brand van alle categoriëen
  • Spa – Best Waters Brand (NEW winner)
  • Tom & Co – Best Pet & Hobby Retail Brand (NEW winner)
  • Volkswagen – Best Automotive Brand (NEW winner)

Een aantal merken bevestigen hun leiderschap van jaar tot jaar: dit is bijvoorbeeld het geval voor Samsung, Bol.com, Colruyt, Engie, Gardena, Martini, Miele, Philips en Royal Canin. Samsung pakte de “Best Product Scores”, alle sectoren samen, samen met Nivea en nieuwkomer Côte d’Or. Coca-Cola zakte naar de 5de plaats in het algemeen klassement, ondanks het feit dat hun “Share of Soul” dit jaar opnieuw steeg.

Onzekerheid vereist transformatie

De resultaten bevestigen het: merken die wendbaar en flexibel blijven in onzekere, transformerende tijden zullen beter in staat zijn het hoofd boven water te houden en zelfs successen te boeken. Frequente en boeiende communicatie met consumenten zal het Share of Soul van merken positief beïnvloeden.