Ebiquity stelt de Belgische editie voor van de “Re-evaluating Media” studie

FacebookTwitterLinkedIn

Ebiquity stelt de Belgische editie voor van “Re-evaluating Media”, een studie die voor het eerst werd uitgevoerd in 2018 in de UK, en die werd gerealiseerd in samenwerking met Echo Research en UBA op verzoek van VIA.

Voor het Belgische luik werd een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 100 marketeers en mediaspecialisten. Hen werd gevraagd welke attributen van media het belangrijkste zijn om een campagne te voeren die de businessresultaten op langere termijn doen groeien, en wat hun eigen mening en ervaring is over de waarde van de media.

De bevindingen tonen een fundamenteel verschil tussen de perceptie en de realiteit. In de perceptie van adverteerders en agentschappen zijn het social media en online video die het best presteren op het geheel van de attributen, gevolgd door radio en tv. Op basis van het bewijsmateriaal van meer dan 140 studies zijn het echter tv en radio die het best presteren, terwijl online video en online display het zwakste scoren.

De resultaten tonen eveneens aan dat doelgroepgerichtheid (“targetability”) de eigenschap is die het meest bijdraagt tot de groei van businessresultaten op lange termijn. De capaciteit om de merkvoorkeur te verhogen en het realiseren van een positieve emotionele respons scoren 2de en 3de. Targetability heeft in deze Belgische editie aan belang gewonnen ten opzichte van de UK editie.

Nathalie Taboch, General Manager Ebiquity France & Belgium: “In een diverse markt zoals de Belgische, waar adverteerders naast de snelle digitalisering ook een gesegmenteerde markt als uitdaging hebben, is doelgroepgerichtheid belangrijk geworden. Het is geen verrassing dat digitale media zeer goed presteren op dat gebied. Het is belangrijk voor adverteerders om de mediamix te re-evalueren wanneer ze merkopbouw en een breder bereik nastreven, en wanneer ze de meest effectieve campagne willen realiseren.”

Chris Van Roey, CEO van UBA: “Wij vonden de UK studie al heel interessant, maar het is nog beter dat we nu ook resultaten hebben gebaseerd op Belgische onderzoeksrapporten en op de mening van onze leden. Het geeft de juiste inzichten om tot de optimale mediamix te komen voor reclame-effectiviteit.”

De volledige studie, met de bronnen van bewijsmateriaal en de scores die er werden van afgeleid, vindt u hieronder.