Ogilvy Social.Lab ontcijfert Generatie Z in haar nieuwe Red Paper

FacebookTwitterLinkedIn

Generatie Z, of Gen Z in het kort, is op verschillende vlakken uniek. Het zal de meest diverse en hoogopgeleide generatie ooit worden. Ze zijn geboren met hun smartphone in hun hand en zijn op elk moment verbonden met sociale media.

Jongeren van Generatie Z zijn ook niet bang om grote maatschappelijke problemen aan te kaarten, zoals rassen- en genderongelijkheid, politiegeweld en de milieucrisis. De wereld van Generatie Z is verre van perfect en speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de identiteit van deze groep jongeren. Het resultaat is een generatie die op zoek is naar betekenis en authenticiteit. Deze jongeren staan dus met beide voeten op de grond en zijn niet bang om te zeggen wat ze denken. Hun open kijk op het leven en hun grenzeloze creativiteit maken de jongeren van Generatie Z tot katalysatoren voor verandering.

Waar en hoe bereikt u Generatie Z? Het zal u niet verwonderen dat het grootste deel van de mediaconsumptie van deze jongeren naar de smartphone gaat. Dat betekent echter niet dat ze traditionele apparaten zoals tv afwijzen. Hun favoriete sociale media platformen zijn YouTube, Instagram, Snapchat en meer recent TikTok, dat de nadruk legt op korte, dynamische, authentieke en creatieve video’s. Influencers zijn ook belangrijk voor Generatie Z. Door hun authenticiteit en toegankelijkheid hebben ze immers een sterke band opgebouwd met leeftijdsgenoten.

Alhoewel Generatie Z nog niet over veel financiële middelen beschikt, mag hun invloed op de gezinsaankopen niet onderschat worden. Deze generatie staat immers op het punt om te beginnen werken en over een eigen inkomen te beschikken. Het zal de grootste groep consumenten worden. Een generatie die vooral online shopt, hetzij via traditionele webshops, hetzij rechtstreeks via sociale media.

Om met Generatie Z een duurzame band op te bouwen, moeten merken alle aspecten begrijpen die deze groep zo uniek maken. De zoektocht naar betekenis en authenticiteit creëert bij Generatie Z specifieke verwachtingen tegenover die merken. Merken moeten authentiek zijn en ze moeten consumenten helpen bij het bepalen van hun identiteit. Dat kan door hen gepersonaliseerde producten en diensten aan te bieden. Hen stimuleren om actief bij te dragen tot de creatie van producten, diensten of ervaringen, is zeker ook een optie. Tot slot hebben deze jongeren een voorkeur voor merken die het goede voorbeeld geven en op sociaal vlak echt impact hebben. Generatie Z houdt niet van loze beloften.

De volledige Red Paper kan u raadplegen via deze link.