De Luxemburgse bereikstudie is verschenen. Omdat het een klein land is (met iets minder dan 614.000 inwoners volgens Eurostat en 526.000 inwoners van minstens 15 jaar), laat het Groothertogdom al zijn media meten via een unieke enquête die twee keer per jaar verschijnt, met een systeem van een mobiel gemiddelde. Elke golf is gebaseerd op iets meer dan 4.000 enquêtes, waarvan 2/3 per telefoon gebeurt en de rest via het internet. De laatste resultaten (ILRES 2020-2) betreffen de periode van september 2019 tot juni 2020. Een deel van de field is gemeenschappelijk met de golf 2020-1.
De vergelijking van beide golven leert dat de bioscoop en het internet stabiel blijven, dat de lokale televisie en de elektronische versies van kranten (‘e-papers’ en websites) vooruitgaan. Print gaat echter achteruit en hetzelfde geldt voor de radio. Wat interessant is hier, is dat voor veel media de gepubliceerde bereikcijfers meegegeven worden voor de hele periode, maar ook voor een ’time frame’ die de lockdownperiode uitsluit (18/03-24/05/2020). Dankzij de methode op afstand zoals die in het Groothertogdom gehanteerd wordt, moesten de enquêtes niet worden stopgezet (in tegenstelling tot de face-to-face enquêtes in België). De cijfers kunnen dus bestudeerd worden met en zonder de bijzondere lockdownperiode.
Dankzij de crossmediale benadering kunnen ze ook allemaal samen geanalyseerd worden. Vandaar onze rangschikking naargelang het ‘lockdowneffect’. Die wordt verkregen door het bereik voor de totale periode 2020-2 te delen door het bereik zonder de lockdownweken. Aldus kunnen we vaststellen dat de nieuwsmedia, net zoals bij ons, konden rekenen op de belangstelling van de Luxemburgers: op televisie, online en in print werd naar nieuws gezocht, maar eigenaardig genoeg niet op de radio. Het lijdt geen twijfel dat het verschil dat vastgesteld wordt op de websites van de lokale overheid (een bijzonder kenmerk van Luxemburg, waar de staat betrokken is bij de bereikstudie) ook te maken heeft met dit zoeken naar informatie. Twee buitenlandse zenders – een Portugese (TVI) en een Duitse (Vox) – deden ook hun voordeel met een ‘Covid-effect’ dat echter eigenaardig genoeg niet in het voordeel speelde van de openbare omroepen van beide landen. Nog even preciseren dat de lockdown de internetpenetratie in het Groothertogdom niet versterkte, maar wellicht wel de gebruiksduur een boost gaf.