Het totale internetbereik blijft stabiel op 73,7%

FacebookTwitterLinkedIn
pebble_media

Het totale maandelijkse internetbereik op het einde van het eerste semester 2016 klokt af op drie vierden (74%) van de Belgische bevolking 12+.

Het sociaal-demografische profiel van de internetpenetratie toont daarbij over de laatste maanden ook een stabiele verdeling. Het internetgebruik heeft een evenwichtige spreiding bij vrouwen (49%) en mannen (51%) maar vertoont relatief belangrijke verschillen bij de leeftijdsgroep onder en boven de 50 jaar.

Ook het totaalbereik van Pebble Media is nog gegroeid tijdens het eerste semester van 2016 en komt nu in buurt van 6 Belgen op 10 per maand (58%). Binnen het bereik van Pebble Media vallen de zeer hoge selectiviteitcijfers op bij de jongere doelgroepen (index 177 op de groep internetgebruikers van 12 tot 24 jaar) alsook het evenwicht tussen vrouwen en mannen.

Bron analyse: CIM Internet mei – juni 2016 – netto maandbereik

 

Platformen : Pebble Media versterkt bereik via mobile devices

Evolution of coverage per platform Total Internet and Pebble Media

 

Bron analyse: CIM Internet mei– juni 2016 – netto maandbereik

 

Tijdens het hele eerste semester stelden we maand na maand kleine verschuivingen vast naar meer mobiel internetbereik op zowel smartphones als tablets, die eind juni samen 44% van het bereik vertegenwoordigen. De verschuiving van het Pebble Media bereik situeert zich in juni in een opvallende stijging van het surfgedrag op PC en Laptop op het werk.

 

Pebble Media surft optimaal mee op de golf van het EK

 

Bron analyse: CIM Internet 10 – 30 juni 2016 – netto dagbereik

 

Bovenstaande grafiek met een zoom op de bereiksevolutie tussen 10 en 30 juni toont de impact aan van het Europees Kampioenschap Voetbal op de gebundelde nieuwssites van Pebble Media. De stijging wordt ingezet op 10 juni en piekt op de vier westrijddagen (13, 18, 22 en 26 juni) van de Rode Duivels met 3 maal een overschrijding van het miljoen surfers. Het valt daarbij op dat het bereik nauwelijks zakt tussen de eerste en de derde wedstrijd. De grootste bijdragen aan dit gecumuleerde bereik worden geleverd door Sporza.be en Rtbf.be.

 

De stijgers bij Pebble Media

Tijdens de maand juni is de invloed van het EK voetbal op het surfgedrag niet te negeren. We zien uiteraard Sporza en RTBF beide goed scoren (respectievelijk +27% en +15%) waarbij opvalt dat de dames extra informatie gaan ophalen bij de sportieve website van de VRT. Dat weerhoudt hen er echter niet van om tussen twee voetbalmatchen zich te informeren over nieuwe interieurtrends (Vtwonen +36%).

Public Belgique, de people website voor vrouwen, werd in juni opvallend meer bekeken door de mannen (+89%). Ook Nostalgie en TF1 kenden een belangrijke stijging bij mannen (+30% en +23%).  De (online) radiostations handhaven zich goed en terwijl in deze maand de vrouwenwebsites wat meer onder druk stonden, kan Femmes d`Aujourd`hui toch nog 18% extra mannen verleiden om een kijkje te komen nemen.

Globaal genomen handhaven de websites uit het portfolio van Pebble Media zich erg goed met een bereiksevolutie van 5.577.037 in mei naar 5.579.104 surfers in juni wat Pebble Media nog steeds op de eerste plaats zet met een bereik van 58% van de totale Belgische bevolking.

Bron Analyse: CIM Internet mei – juni 2016 – netto maandbereik