Resultaten CIM Radio Golf 2016-2 door Var: MNM maakt sprong vooruit

FacebookTwitterLinkedIn

Op 18 augustus 2016 werden de resultaten bekendgemaakt van het CIM Radio-onderzoek over de periode van 26 maart tot en met 24 juni 2016.

 

In deze CIM-flash gaan we verder in op de algemene radio-evoluties en geven we een overzicht van de cijfers voor de kerndoelgroepen van de VRT-radio`s. Onderaan deze flash vindt u in één oogopslag de belangrijkste cijfers voor uw mediaplanning.

 

Vlamingen houden van radio

 

Dagelijks luistert 77,2% van de Vlamingen van 12 jaar en ouder naar de radio. Op weekbasis is dat zelfs 91,1%. De jongeren zijn fan van het medium. Wekelijks zet bijna 90% van de jongeren tussen 12 en 24 jaar de radio aan.
Zoals we bij de vorige CIM-golven al konden vaststellen, is de luisterduur stabiel. De Vlaming (12+) luistert gemiddeld 4 uur en 22 minuten per dag naar de radio.

 

MNM behaalt hoogste marktaandeel ooit bij jongeren

 

MNM maakt in deze golf een mooie sprong voorwaarts. Acties zoals De strafste school en Marathonradio trekken jongeren aan. De zender bereikt dagelijks meer dan 200.000 12- tot 24-jarigen en behaalt in deze leeftijdscategorie zijn hoogste marktaandeel ooit (28,9%). Opvallend is bovendien dat jongeren gemiddeld 2 uur en 24 minuten per dag naar MNM luisterden in deze golf.

 

MNM versterkt zijn positie bij de 15- tot 34-jarigen en bij de 18- tot 44-jarigen met een dagbereik van respectievelijk 23,6% en 20,6%. Het marktaandeel steeg bovendien tot respectievelijk 24,4% en 19,1%. Op de commercieel interessante doelgroep 18 tot 44 jaar wordt MNM na Studio Brussel de meest selectieve zender met een selectiviteit van 165.

 

Radio 1 bevestigt in doelgroep 30+ SG 1-3

 

Radio 1 bevestigt de mooie cijfers van de vorige golf. In de doelgroep 30+ SG 1-3 luistert dagelijks gemiddeld 23,6% naar Radio 1. Daarnaast behoudt de zender een marktaandeel van 16% en een selectiviteit van 184.

 

Studio Brussel en Radio 2: de sterkhouders van VRT

 

Studio Brussel klopt af op een marktaandeel van 24,4% bij de 18- tot 44-jarigen. De zender blijft het meest selectief op deze doelgroep (169).

Radio 2 tekent een marktaandeel op van 28,1% bij 12+. Tijdens deze onderzoeksgolf luisterden elke dag meer dan 1,2 miljoen Vlamingen ouder dan 12 jaar naar de zender. In de leeftijdscategorie van 35 tot 59 jaar behaalt de zender een dagbereik van 18,6% en een marktaandeel van 19%.

(CIM Radio Noorden, Golf 2016-2, ma-zo, 6-22u)