Disruptie in sportmedia: mogelijkheden van livestreaming

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
gfk

Het aftellen naar het wereldkampioenschap voetbal in Rusland is begonnen. En het grootste sportevenement ter wereld kan weleens het begin van een nieuw tijdperk in de sport markeren. Meer en meer mensen, consumenten en fans zullen het evenement namelijk volgen via online livestreams in plaats van op televisie.

Als we naar de Amerikaanse markt kijken, blijkt dat jongere generaties de streamingrevolutie leiden. Data van GfK tonen aan dat 70% van de millennials (20% meer dan het gemiddelde in de VS) en 76% van Gen Now (26% meer) een streamingservice als Netflix of Hulu heeft gebruikt in de afgelopen maand. Streaming is dus essentieel om jongere sportfans te bereiken en hen te betrekken bij de sport.

Voor sportrechtenhouders en marketeers zijn millennial sportfans dé weg naar succes. Millennials sportfans worden omschreven als personen tussen 19-29 jaar, die zeer geïnteresseerd zijn in sport. Ze zijn fanatieker dan de gemiddelde in sport geïnteresseerde millennial. Hoewel 41% van de millennial sportfans aangeeft te willen betalen voor sportcontent (16 % meer dan het gemiddelde in VS en 12% meer dan sportfans in het algemeen), betaalt slechts 8 procent momenteel daadwerkelijk voor content.

Diverse bedrijven zetten inmiddels vol in op streaming van sport. Zo zond de Amerikaanse mediagigant NBC in februari maar liefst 11 uur aan content via streamingplatformen uit rondom de Super Bowl. De zender livestreamde bovendien voor de eerste keer de openingsceremonie van de Winterspelen in Pyeongchang. NBC is niet de enige zender die alle kaarten op livestreaming zet. ESPN Plus gaat binnenkort live en na de zomer zal Turner Sports de meeste Champions League-wedstrijden uitzenden via een nieuw livestreamingplatform.

Niet alleen broadcasters, ook teams verleggen hun aandacht naar streaming van content. Zo kondigde Los Angeles FC onlangs aan dat in totaal 18 wedstrijden te zien zijn op het eigen YouTube-kanaal. Het bijzondere is dat de duels exclusief zijn te bekijken voor leden van de voetbalclub die in LA wonen. Een primeur in de sportwereld.

De keuzes van LAFC en Turner Sports snijden hout, want voetbalfans zijn sneller geneigd streamingservices te gebruiken dan sportfans in het algemeen (57% om
50%). En natuurlijk zagen we eerder al interessante samenwerkingen tussen Netflix en Juventus en Manchester City en Amazon.

Het is duidelijk dat rechtenhouders sportcontent op streamingplatformen steeds toegankelijker maken om aan de vraag vanuit de markt te voldoen én om de rechten die zij bezitten te verzilveren. Maar zijn deze partijen ook voldoende voorbereid om de fans betrokken te houden en hen terug te laten komen en uiteindelijk zelfs te laten betalen voor content?

Naar aanleiding van onderzoek van GfK Consumer Life tonen we twee voorbeelden hoe dit kan worden bereikt.

  • Een gesprek creëren. Millennial sportfans hechten veel waarde aan online communities. 62% van de Amerikanen vindt dat virtuele gesprekken net zo waardevol zijn als een persoonlijk gesprek. In België geldt dit voor 52% van de bevolking. Maar hoe kunnen streamingdiensten een community creëren? Een platform als Twitch is een uitstekend praktijkvoorbeeld. Het geeft kijkers de mogelijkheid online live te communiceren met elkaar en met de gamers. Tv-netwerken zouden kunnen onderzoeken of het mogelijk is kijkers live via de streamingservice met elkaar te laten discussiëren over bijvoorbeeld de opstelling van teams en andere sleutelmomenten in (voetbal)wedstrijden.
  • Maak het persoonlijk. De mogelijkheid de streamingervaring te personaliseren helpt ook de aandacht van millennial sportfans te trekken. Het blijkt namelijk dat 79% van de Amerikaanse en 74% van de Belgische millennial sportfans een voorkeur heeft voor producten afgestemd op hun wensen en behoeften (15% meer dan het gemiddelde in de VS en 5% meer dan het Belgisch gemiddelde). Omdat millennial sportfans hun huis sneller als een zogenaamde high tech zone beschrijven (42%, 14% meer dan gemiddelde) liggen er kansen als ook bijvoorbeeld smart-tv’s en slimme speakers gepersonaliseerd worden. Een 1 op de 5 millennial sportfans heeft al een ‘digitale persoonlijke assistent’ als Amazon Echo in huis. In de toekomst zou Alexa, Siri of Google kunnen helpen een uitzendschema op maat te maken, zodat je niet meer hoeft te zoeken op welk kanaal je om 4 uur ‘s nachts curling kunt kijken.

Het goede nieuws voor sportrechtenhouders is dat millennial sportfans uitstekende ambassadeurs zijn. 62% van de Amerikaanse millennial sportfans – en 60% van de Belgische – geeft aan er alles aan te doen anderen te vertellen over producten en diensten die ze leuk vinden. Daarmee plaveien ze de weg voor verdere groei. Omdat millennials vaak beschreven worden als disrupters, kunnen ze een voortrekkersrol nemen om deze nieuwe inkomstenbron in de sportwereld aan te boren.