Lay’s wint Best Brand Awards 2024

FacebookTwitterLinkedIn

Voor het negende jaar op rij bekronen de Best Brands Awards de favoriete merken van België in 20 verschillende sectoren. De rangschikking van 2024 werd bekendgemaakt tijdens een gala-avond.

De Best Brands Awards werden in 2004 in München gelanceerd door het communicatiebureau Serviceplan, met GfK als partner voor inzichten en onderzoek. Daarna werden ze uitgebreid naar andere landen en vandaag worden ze beschouwd als dé barometer voor merkprestaties. Het is niet de subjectieve mening van een vakjury die de keuze van de winnaars dicteert, maar de consumenten zelf, op basis van twee criteria: Share of Wallet, of het economische succes van een merk (marktaandeel, prijspremie of eerste keuze van de consument) en Share of Soul, of hoe aantrekkelijk het merk is voor consumenten (naamsbekendheid, imago en ervaring, momentum, betrokkenheid en potentieel voor cross-selling).

In België is de ranglijst gebaseerd op een online enquête uitgevoerd door GfK bij 4.500 consumenten, representatief voor de nationale bevolking. Deze negende editie evalueerde 289 merken uit 20 sectoren.

Naarmate crisissen de norm worden, getuigen de Best Brands Awards van de veerkracht en het aanpassingsvermogen van merken. Deze erkenning onderstreept hoe ze buitengewoon goed innoveren en relevant blijven in ons steeds evoluerende tijdperk.

Een ranglijst met enkele verrassingen

De namen van alle winnaars werden onthuld tijdens het gala-evenement van de Best Brands Awards. Dat vond plaats in Docks Dome op 21 maart, in aanwezigheid van gasten uit het bedrijfsleven, de reclamewereld en de media:

  • Alpro – Best Dairy & Plant-Based Brand
  • Bic – Best Stationery Brand
  • Bosch Power Tools – Best Tools & Machines Brand
  • Coca-Cola – Best Non-Alcoholic Soft & Fruit Drinks Brand
  • Colruyt – Best Retail FMCG Brand
  • Coolblue – Best Retail Hi-Fi Electro Brand
  • Côte d’Or – Best Sweet Snacks Brand
  • Dyson – Best Home Comfort Brand
  • Gardena – Best Gardening Brand
  • Hewlett-Packard – Best IT Brand
  • Hubo – Best Retail DIY & Garden Brand
  • Lab9 – Best Momentum Brand (speciale categorie)
  • Lay’s – Best Salty Snacks & Best Product Brand all sectors
  • Levis – Best Renovation & Decoration Brand
  • Martini – Best Liquors & Spirits Brand
  • Mercedes-Benz – Best Automotive Brand
  • Miele – Best Large Domestic Appliances Brand
  • Philips – Best Kitchen Appliances Brand
  • Royal Canin – Best Pet Care Brand
  • Samsung – Best Audio & Video Brand
  • Spa – Best Water Brand

Een aantal merken bevestigen hun leiderschap van jaar tot jaar. Dat is het geval voor Samsung, Colruyt, Gardena, Martini, Miele, Philips en Royal Canin. Lay’s pakte de eerste plaats voor de “Best Product Scores” voor alle sectoren samen en onttroonde zo Samsung, die naar de tweede plaats zakte in de algemene rangschikking. Coca-Cola, ook een vaste waarde op het podium voor beste producten, staat dit jaar op de achtste plaats (in vergelijking met de vijfde plaats in 2023), met een lagere Share of Soul dan voorgaande edities.

Positiewissels

Mercedes-Benz stoot Volkswagen van de eerste plaats in de autocategorie en VW verlaat het podium. Mercedes-Benz doet het beter dan zijn concurrenten met een sterkere Share of Soul, waardoor het merk uiteindelijk als winnaar uit de bus komt. BMW bezet de tweede plaats met een sterkere Share of Wallet, maar een zwakkere Share of Soul.

De opkomst van uitdagers

Elk jaar zijn de Best Brands Awards getuige van de opkomst van verschillende uitdagers, die het concurrentielandschap opnieuw bepalen. Dyson, een nieuwkomer, behaalde niet alleen de eerste plaats in de categorie Best Home Comfort Brand, maar veroverde ook de tweede plaats in Best Momentum Brand. Toyota, dat de derde plaats innam in zowel de categorieën Automotive als Momentum, bewees dat het een consistente aantrekkingskracht kan behouden. Bret’s, een onafhankelijk chipsmerk uit Frankrijk, wist giganten als Doritos en Pringles van de troon te stoten en illustreerde zo het indrukwekkende potentieel van kleinere spelers. Edgard & Cooper verstoorde de dominantie van Mars Petcare-merken, terwijl Spa & Fruits op het podium van Best Water Brands Ice Tea verving. Evian verving ook Chaudfontaine op het podium, en Coolblue, een pure player en nieuwkomer in de top 3 van Best Retail Hi-Fi Electro Brands, droeg verder bij aan de dynamische verschuivingen door voor de allereerste keer de eerste plaats in de wacht te slepen.

Best Momentum Brand

De 289 merken in het onderzoek van 2024 streden niet alleen om de topposities in hun eigen sector, maar kwamen ook in aanmerking voor de categorie “Best Momentum Brand”. Voor die award nomineren de Best Brands de merken die een sterk momentum kunnen genereren in uitdagende marktomstandigheden en die crisisbestendig zijn op basis van sales development, market share development en agile/innovative positioning. De titel Best Momentum Brand is toegekend aan Lab9.