Sara Vercauteren schreef “Geen Commentaar, 101 Tips voor woordvoerders en persverantwoordelijken”. Een boek dat heel vlot praktische tips en theorie aan woordvoerders of communicatieverantwoordelijken (in spe) uitlegt met behulp van allerlei anekdotes. Die anekdotes komen niet alleen uit haar eigen ervaring, maar ook uit die van allerlei verschillende woordvoerders in tal van sectoren.
Het boek is opgebouwd uit 101 tips, verdeeld over zes hoofdstukken. In de eerste twee hoofdstukken (“De knepen van het vak” en “Woordvoerder en journalist: vriend of vijand?”) wordt heel wat achtergrondinformatie aangeboden die vooral interessant is voor studenten en andere mensen die een carrière als woordvoerder of pers- of communicatieverantwoordelijke ambiëren. Terwijl in het eerste hoofdstuk de absolute basis aan bod komt (met handige overzichten met praktische tips) ligt de nadruk in het tweede hoofdstuk op de verhoudingen en onderlinge relaties tussen woordvoerders, journalisten en het medialandschap.
Het boek gaat verder met een hoofdstuk dat gewijd is aan het, soms moeilijke, evenwicht tussen de interne communicatie in de organisatie en de externe communicatie met de buitenwereld. Sara Vercauteren licht toe dat woordvoerders de rol van advocaat van de duivel intern moeten combineren met een loyale positie ten opzichte van de organisatie extern.
Diegenen die reeds in het vak staan, maar nog wel wat trucjes kunnen gebruiken, vinden dan weer hun gading in het vierde hoofdstuk “De truken van de foor”. Het voorlaatste hoofdstuk gaat dieper in op de kerntaken van een woordvoerder, namelijk reputatiemanagement en de daar soms aan gekoppelde crisiscommunicatie.
In hoofdstuk zes, ten slotte, geeft Sara Vercauteren meer uitleg over de harde realiteit van woordvoerder zijn. Welke houding moet je aannemen? En vooral, kun je de stress, deadlines en nodige flexibiliteit met een privéleven combineren? Kortom tips voor een duurzaam woordvoerderschap in tijden van alomtegenwoordige burn-outs.
Het boek leest als een trein, dankzij de duidelijke schrijfstijl en de vele anekdotes die ervoor zorgen dat achterliggende theorie en praktijk nog beter blijven hangen. Soms zit er wat herhaling in het boek maar, zoals iedereen die met communicatie bezig is weet, herhaling is nu eenmaal key.
Liza Renders