Eye-tracking studie van VUB en Sapience toont verhoogde effectiviteit van reclame in Zerocopy-prints

FacebookTwitterLinkedIn

Een nieuwe eye-tracking studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Sapience heeft de verhoogde effectiviteit van reclame in Zerocopy-prints aangetoond in vergelijking met het populairste studententijdschrift in België.

Aan de studie, die eind 2022 werd uitgevoerd, namen 20 studenten deel tussen 18 en 23 jaar. De deelnemers kregen twee leesmaterialen: een samenvatting van psychologie afgedrukt met Zerocopy en een nummer uit het populairste studententijdschrift, elk met 5 pagina’s identieke advertenties. De studie mat de oogbewegingen en de tijd die de ogen van de deelnemers doorbrachten op elke pagina door middel van een eye-trackingbril, gevolgd door een enquête die de impact van de advertenties beoordeelde in termen van merkherinnering en attitude.

Advertenties in het Zerocopy-studiemateriaal leidden tot gemiddeld 151% meer fixaties (met uitzondering van de Gent-advertentie), wat wijst op een grotere belangstelling voor de Zerocopy-prenten dan dezelfde advertenties uit het studentenblad. Advertenties in het Zerocopy-studiemateriaal kregen 229% meer herbezoeken, waarbij de advertenties in de voettekst de meeste fixaties opleverden. Deze trokken herhaaldelijk de aandacht van de studenten meer dan dezelfde advertenties in het studentenblad.

De resultaten van de studie gaven aan dat studenten gemiddeld 145% meer tijd besteedden aan advertenties in het Zerocopy-handboek dan in het studentenblad (exclusief de Gent-advertentie). Daarnaast waren de meest bekeken advertenties de .be banner advertentie en de LM paginagrote advertentie in de Zerocopy-prints. Dit toont aan dat de studenten meer belangstelling toonden voor de advertenties in het Zerocopy-handboek dan in het tijdschrift.

In het algemeen concludeert de studie dat reclame in Zerocopy aanzienlijk effectiever is dan in traditionele studentenbladen. Hoewel hetzelfde percentage studenten advertenties in het Zerocopy-handboek en het studentenblad bekeek, werden de advertenties in de Zerocopy-prenten meer dan twee keer zo lang en drie keer zo vaak bekeken dan dezelfde advertenties in het tijdschrift. De advertenties in het Zerocopy-handboek trokken ook meer belangstelling: studenten bezochten meer dan twee keer dezelfde advertenties in de Zerocopy-prints.

Over Zerocopy

De missie van Zerocopy is om betaalbaar onderwijs te ondersteunen door het aanbieden van een gratis printservice. Adverteerders kunnen op deze prints hun advertenties plaatsen in de voettekst of in paginavullend formaat in het hele document. Op deze manier betalen de advertenties het drukwerk van de student.

Contact

Zerocopy
Andrada Macavei
andrada.macavei@zerocopy.be
0468-548245

Sapience
Davide Rigoni
davide@wearesapience.com
0491-080812