Bubka’s model wordt wetenschappelijk erkend: de code voor duurzame reclame is gekraakt

FacebookTwitterLinkedIn

Vorige week verscheen in de wetenschappelijke publicatie Frontiers het peer-reviewed artikel van prof. dr. Gino Verleye (UGent, VUB, imec), Wim Vermeulen en Inez Schoenaers (beiden Bubka). Frontiers is de op twee na meest geciteerde en op zes na grootste wetenschappelijke onderzoeksuitgever.

Het artikel legt de wetenschappelijke basis voor effectiviteit van reclame voor duurzame merken. Hoe duurzaamheids- of klimaatcommunicatie van bedrijven moet gebeuren, is voortaan duidelijk.

Conclusie: sustainable marketing vergt een verandering van het traditionele reclame-paradigma. Dat wil zeggen: reclame voor duurzame producten en merken volgt niet dezelfde regels als die voor conventionele producten en merken.

Het onderzoek in samenwerking met prof. dr. Verleye legt duidelijk bloot dat de geloofwaardigheid van de reclame cruciaal is. Vandaag wordt slechts 9,7% van de geteste duurzame campagnes geloofd door de consumenten. Dat heeft tot gevolg dat slechts 6,7% van de duurzame campagnes consumenten voldoende motiveren om een duurzaam alternatief te kiezen. Het onderzoek in samenwerking met prof. dr. Verleye identificeert de drivers die samen de geloofwaardigheid van reclame bepalen. Duurzaamheid kent zijn eigen taal en het onderzoek heeft de kenmerken ervan kunnen vastleggen. Die kenmerken werden vertaald in een operationeel model genaamd het Responsible Growth Model (RGM®).

Een bijdrage aan de internationale duurzame communicatiewetenschap door Belgische communicatiewetenschappers is een unicum. Bubka heeft een robuuste oplossing in kaart gebracht voor een probleem waarmee heel veel merken kampen, zijnde campagnes ontwikkelen die consumenten voldoende motiveren om hun duurzame alternatief te kiezen. Het Responsible Growth Model verduidelijkt hoe marketers kunnen communiceren om duurzame impact teweeg te brengen. Onder meer bedrijven zoals Colruyt, Var, Daikin, Electro Depot, Nespresso, Bosto en RMB doen ondertussen beroep op de RGM®-methode.

De reclamesector heeft de hefboom in handen om de duurzame transitie te versnellen. Volgens prof. dr. Felix Creutzig van de University of Berlin, lead author van het recentste IPCC-rapport, kan ingrijpen op de vraagzijde tot 40-70% van onze CO2-emissies verminderen. De consument verwacht dat merken hun verantwoordelijkheid nemen, verduurzamen en meer inspanningen leveren, en die laat daar steeds meer de keuze voor een merk van afhangen.

Lees de volledige Insight over het onderzoek van Bubka, UGent, VUB en imec in onze sectie Insights.