Seen from Space – SVOD in Vlaanderen: US at home

FacebookTwitterLinkedIn

De kop in De Standaard meldde dat StreamZ, gelanceerd als de ‘Vlaamse Netflix’, nu half Amerikaans zou kunnen worden. Dat gaat natuurlijk over het overnamebod van de meerderheidsaandeelhouder van Telenet op de resterende aandelen: het Amerikaanse fonds Liberty Global, dat al bijna 59% van de Vlaamse provider in handen heeft, zou graag de enige eigenaar worden. En zo zou StreamZ, voor de helft in handen van Telenet (in samenwerking met DPG Media), als half Amerikaans gezien kunnen worden.

Op zijn markt zou je kunnen stellen dat het Amerikaanse aanbod juist het populairst is. De laatste cijfers van het Digimeter-onderzoek, dat jaarlijks de digitale trends in Vlaanderen volgt, bevestigen dit.

Wat betaaltelevisie betreft, is er hooguit sprake van een stagnatie: het netto aandeel Nederlandstalige abonnees op minstens één betalend streamingplatform is volgens de Digimeter gestegen van 55% in 2021 naar 56% van de 16-plussers in 2022. Het gemiddelde aantal abonnementen bedraagt nu iets meer dan 2, wat net meer is dan in 2021. Van de bevraagde aanbiedingen groeien de meeste ten opzichte van 2021. Zo ook Netflix, dat al leider was en nu de symbolische grens van 50% penetratie heeft bereikt. Het ligt ruim voor op Disney+ en StreamZ, dat het duidelijk moeilijk heeft.

Hieruit kunnen twee lessen worden getrokken: ten eerste hebben de koopkrachtkeuzes ten gevolge van de inflatie het betalende streamingaanbod niet al te zeer getroffen, want ze hebben de schok opmerkelijk goed doorstaan. Ten tweede domineren de internationale – van oorsprong Amerikaanse – aanbiedingen sterk het landschap in Vlaanderen. Hun kracht wordt geïllustreerd door informatie die sinds vorig jaar beschikbaar is via de Digimeter, namelijk het aandeel van de respondenten dat verklaart in dat jaar een abonnement te hebben opgezegd. Deze churnwaarde wordt vervolgens gebruikt om de retentie van het ene jaar op het andere en het aandeel nieuwe klanten in de betreffende periode af te leiden.

In de top drie (die bestaat uit Netflix, Disney+ en StreamZ) is de retentiegraad (aandeel abonnees dat trouw blijft aan de totale penetratie) verbeterd, soms aanzienlijk. In 2022 behield Netflix 88% van zijn abonnees van het voorgaande jaar (tegen 85% het jaar tevoren). Voor Disney+ ging het van 38% naar 63% en voor StreamZ van 36% naar 50%.

Kortom, StreamZ doet het in dit opzicht ook niet goed in vergelijking met het Amerikaanse aanbod. Natuurlijk weten we dat Netflix een deel van zijn catalogus “lokaliseert” in de gebieden die het bestrijkt, maar het platform kan niet beweren dat het daarvoor “Belgisch” of “Vlaams” is. Terwijl bij lineaire televisie lokale inhoud duidelijk de voorkeur geniet van Vlaamse kijkers, lijkt diezelfde lokale inhoud, de geclaimde kracht van StreamZ, in het SVOD-segment veel minder aantrekkelijk, en dat wordt door de jaren heen bevestigd.

Redactie: MM.